Treningstips

Hvordan kan jeg trene under svangerskapet?

Er du ellers frisk og rask, kan du som hovedregel gjøre det du pleier og gjøre – men inntil smertegrense.

Hold deg i regelmessig aktivitet gjennom daglige gjøremål som f.eks turgåing kan være gode aktiviteter ved siden av, og forsøkt å sitt stille i mindre grad enn ellers.

Ved trening bør du vise forsiktighet ved:

  • Øvelser som skaper høyt buk trykk
  • Aktiviteter med risiko for fall og begrens maksimalt leddutslag, som for eksempel i eksplosive øvelser
  • Hard intensiv intervalltrening og styrketrening
  • Liggende øvelser/trykk mot buk etter fjerde måned
  • Ryggliggende trening (vena cava syndrom)


Hvorfor bør jeg trene?

Positive effekter ved trening:

  • Færre komplikasjoner i svangerskapet
  • Forebygger svangerskapsforgiftning (preeklampsi)
  • En viss preventiv effekt mot bekkensmerter
  • Mindre vektøkning
  • Enklere fødsel
  • Bedre selvfølelse
  • Aktiv tidligere etter fødselen


Hva er god trening?

Moderat og komfortabel for deg og ditt barn med tanke på belastning, intensitet og bevegelsesmønster. Finn aktiviteter og en treningsform som du trives med!

  • Ikke trent/trent lite tidligere, start rolig og øk gradvis belastning og intensitet
  • Godt trent, tren for å opprettholde/vedlikeholde styrke og kapasiteter
  • Kontinuitet og regelmessig fysisk aktivitet
  • Effektiv trening som vedlikeholder og/eller styrker blant annet; utholdenhet, kjernemuskulatur, bekkenmunn, bevegelighet og balanse

Viktige forhåndsregler å ta

Ha alltid en løpende dialog med din lege! En skriftlig godkjennelse fra legen dokumenterer din helsetilstand, og gir klarsignal til deg og din PT om trening.

Under svangerskapet skjer det fysiologiske endringer i kroppen, som blant annet:

  • Bindevevet løsere grunnet frisetting av hormoner (relaxin) og leddene blir derfor mer elastiske
  • Økt blodtrykk
  • Smerter i korsrygg og bekken
  • Bekkenløsning
  • Høyere puls

Rådfør deg alltid med en lege eller annen fagperson!

NB! Det er viktig å påpeke at det er individuelle forskjeller. Treningen bør tilpasses din trenings- og helsetilstand og din subjektive opplevelse underveis i treningen.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetrening

Henter personlige opplysninger…

Du har allerede et aktivt medlemskap hos oss og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Du har allerede en konto hos Actic og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Actic Norge har 22 treningssentre hvor du kan bli kjent med din nye treningskompis. Vi tilbyr deg 7 dagers prøvetrening helt kostnadsfritt! Du kan trene styrke og kondisjon på senteret eller teste ut en gruppetreningstime. 20 av våre sentre har også basseng som inngår i treningskortet ditt. Velkommen inn!

  • Behandling av personopplysninger

    Vi behandler dine personopplysninger med det formål å administrere din avtale med oss, for å forbedre våre tjenester og for å gjøre at din opplevelse hos oss blir så god som overhode mulig. Les mer om vår personopplysningspolicy og medlemsvilkår.

  • Jeg har lest og akseptert Actic sine vilkår
  • Så starter vi!

Så starter vi!