Bedre vaner

Melkesyre

Hva er melkesyre?

Du har sikkert kjent det en gang du løp eller syklet fort. Helt plutselig mister bena krefter. De har surnet til av melkesyre – et avfallsstoff som kroppen selv produserer når den jobber hardt.

Melkesyre produseres hele tiden i kroppen, selv når du hviler. Men når du beveger deg og bruker musklene, så produseres det enda mer. Melkesyren er et avfallsstoff som produseres i musklene når de brukes. Når du beveger på deg moderat, eller holder treningen på et moderat nivå kommer du ikke til å kjenne den. Da klarer nemlig kroppen å omdanne melkesyren om til energi. Når du anstrenger deg hardt så må kroppen begynne å omdanne karbohydrater og fett til energi uten å ha tilgang til syre. Da produseres det mye melkesyre. Så kommer du til det nivået der musklene spytter ut så mye melkesyre at den ikke lenger klarer å transportere den bort, men blir istedet lagret i musklene. Da synker pH-verdien i muskelen og den blir sur. Musklene vil ikke være sure og de får vansker med å jobbe. Det er da de stivner.

Akkurat der musklene dine begynner å samle melkesyre kaller vi melksyreterskel. Den kan du øke ved å for eksempel trene intervaller der du kommer opp til den grensen for å deretter hente deg inn igjen. Ved å om og om igjen utfordre melksyreterskelen kommer kroppen til å bli bedre på å rense musklene for melkesyre og du kommer til å kunne trene på en høyere intensitet uten å stivne helt. Det er vanlig å få melkesyre når du trener såvel kondisjonstrening som styrketrening. For eksempel er det mange som får melkesyre i bena når de kjører mange knebøy eller når de sykler.

 

Melkesyre ved trening

Hva skal du gjøre når du sliter med melkesyre under en treningsøkt? Går det an å trene bort melkesyre? Det er ikke farlig at trene når du har melkesyre, men det er ubehagelig. Dessuten mister du lett kontrollen over de utslitte musklene, så du bør pause og ikke fortsette å kjøre på. Risikoen for å snuble, miste vekter eller skader deg på andre måter er der. Ro ned litt, men stopp ikke helt, og la kroppen hente seg inn igjen så pass mye at den igjen har nok syre i musklene. Kroppen renser da bort melkesyren fra musklene og du kan trene igjen. Det kan være ubehagelig å få melkesyre, men jo flere ganger du får det, desto bedre kan du håndtere det, både mentalt og fysisk. Det er som sagt ikke farlig, bare ubehagelig.

 

Melkesyre i maten?

Du har sikkert hørt snakk om melkesyre i forbindelse med mat. Da handler det om den melkesyren som dannes når melkesyrebakterier kommer i kontakt med melkesukker. Da dannes det melkesyre i maten. For eksempel finnes det melkesyre i yoghurt, kulturmelk og sure grønnsaker. Men ja, det er den samme syren man prater om!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley