Treningstips

Vedlikehold formen innendørs

Selv om det er deilig å trene og mosjonere ute, kan det noen ganger være deilig å komme inn i varmen på treningssenteret! For deg som har løpt og syklet mye utendørs om våren og sommeren, gir vi her noen tips om hvordan du kan trene løping innendørs på treningssenteret.

Har du løpt mye i den lyse årstiden, kan det være nyttig å legge om treningen litt i vintermånedene, delvis for å få variasjon i treningen, men også for å bli en bedre løper og ikke slite deg ut på grunn av for ensidig trening. Både når du løper og når du sykler, er hoftene, overkroppen og beinmuskulaturen avgjørende for kapasiteten.

Jobb med både stabiliteten og styrken

Ved å legge vekt på å styrke disse områdene i vinterhalvåret vil du kunne utnytte den økte styrken til å prestere bedre når du løper eller sykler. Jobb gjerne med både stabilitets- og styrketrening, gjerne i kombinasjon. Dette gjør du ved hjelp av øvelser som blant annet knebøy og utfall.

Behold kondisen!

Du bør selvfølgelig også prøve å beholde kondisen! Prøv gjerne en spinningtime hvis du ikke har gjort det allerede. Spinning er utfordrende kondisjonstrening der du selv bestemmer belastningen. Instruktøren veileder deg gjennom ”sykkelrittet”, og du bestemmer selv motstanden. For løpingens del er det fint å ta en økt på en av tredemøllene våre. Da kan du utfordre deg selv i bakker, tøffe intervaller eller lange distanser.

Utfordre deg selv på tredemøllen

Et tips her er å utfordre deg selv. Du kan for eksempel prøve å løpe den samme strekningen på kortere tid eller holde høyere hastighet i en viss periode. Fordelen med en tredemølle er at du får direkte tilbakemelding på det du gjør, ettersom du hele tiden får opplyst hastighet, distanse og tidsbruk. På en tredemølle kan det også være enklere å holde et bestemt tempo. Still inn hastigheten på båndet, og la det styre farten for deg. En tredemølle har også et relativt mykt underlag, og det er en fordel for deg som pleier å løpe mye på hardere underlag, for eksempel asfalt. Et tips kan være å alltid ha en liten helling på båndet – en helling på 1,5 % tilsvarer et plant underlag ute.

Stå på!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!