Treningstips

Vedlikehold formen innendørs

Selv om det er deilig å trene og mosjonere ute, kan det noen ganger være deilig å komme inn i varmen på treningssenteret! For deg som har løpt og syklet mye utendørs om våren og sommeren, gir vi her noen tips om hvordan du kan trene løping innendørs på treningssenteret.

Har du løpt mye i den lyse årstiden, kan det være nyttig å legge om treningen litt i vintermånedene, delvis for å få variasjon i treningen, men også for å bli en bedre løper og ikke slite deg ut på grunn av for ensidig trening. Både når du løper og når du sykler, er hoftene, overkroppen og beinmuskulaturen avgjørende for kapasiteten.

Jobb med både stabiliteten og styrken

Ved å legge vekt på å styrke disse områdene i vinterhalvåret vil du kunne utnytte den økte styrken til å prestere bedre når du løper eller sykler. Jobb gjerne med både stabilitets- og styrketrening, gjerne i kombinasjon. Dette gjør du ved hjelp av øvelser som blant annet knebøy og utfall.

Behold kondisen!

Du bør selvfølgelig også prøve å beholde kondisen! Prøv gjerne en spinningtime hvis du ikke har gjort det allerede. Spinning er utfordrende kondisjonstrening der du selv bestemmer belastningen. Instruktøren veileder deg gjennom ”sykkelrittet”, og du bestemmer selv motstanden. For løpingens del er det fint å ta en økt på en av tredemøllene våre. Da kan du utfordre deg selv i bakker, tøffe intervaller eller lange distanser.

Utfordre deg selv på tredemøllen

Et tips her er å utfordre deg selv. Du kan for eksempel prøve å løpe den samme strekningen på kortere tid eller holde høyere hastighet i en viss periode. Fordelen med en tredemølle er at du får direkte tilbakemelding på det du gjør, ettersom du hele tiden får opplyst hastighet, distanse og tidsbruk. På en tredemølle kan det også være enklere å holde et bestemt tempo. Still inn hastigheten på båndet, og la det styre farten for deg. En tredemølle har også et relativt mykt underlag, og det er en fordel for deg som pleier å løpe mye på hardere underlag, for eksempel asfalt. Et tips kan være å alltid ha en liten helling på båndet – en helling på 1,5 % tilsvarer et plant underlag ute.

Stå på!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetrening

Henter personlige opplysninger…

Du har allerede et aktivt medlemskap hos oss og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Du har allerede en konto hos Actic og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Actic Norge har 24 treningssentre hvor du kan bli kjent med din nye treningskompis. Vi tilbyr deg 7 dagers prøvetrening helt kostnadsfritt! Du kan trene styrke og kondisjon på senteret eller teste ut en gruppetreningstime. 20 av våre sentre har også basseng som inngår i treningskortet ditt. Velkommen inn!

  • Behandling av personopplysninger

    Vi behandler dine personopplysninger med det formål å administrere din avtale med oss, for å forbedre våre tjenester og for å gjøre at din opplevelse hos oss blir så god som overhode mulig. Les mer om vår personopplysningspolicy og medlemsvilkår.

  • Jeg har lest og akseptert Actic sine vilkår
  • Så starter vi!

Så starter vi!