Treningstips

Tren bevegelighet for å øke prestasjon og hverdagsfunksjon

Tren bevegelighet for å øke prestasjon og hverdagsfunksjon

For de aller fleste er det en selvfølge å trene styrke og kondisjon, men altfor ofte opplever mange begrensninger av stiv og stram muskulatur. Det er ikke uvanlig at mangel på smidighet kan påvirke hverdagen. Dette kan gjelde så enkle ting som å holde armene strakt over hodet eller sitte på huk kan være nærmest umulig hvis du har stram muskulatur.

Hvorfor er det viktig å være bevegelig?

Trening innebærer at vi belaster kroppen vår på forskjellige måter for å bli sterkere, men om vi har begrenset bevegelighet øker risikoen for at vi pådrar oss skader. Samtidig som vi får en mindre effektiv trening enn vi ønsker. Hvis du skal gjennomføre et skirenn ønsker du å ha så bra forutsetninger som mulig, slik at du kan produsere mest kraft i bevegelsen du skal utføre. For å få mest ut av stakingen, kreves det bevegelighet i brystryggen. Samtidig må du ha smidighet i lårene dine for å få et kraftig fraspark. Uten denne smidigheten får man ikke de resultatene man ønsker.

Så hva er egentlig bevegelighet?

Enkelt forklart kan man si at smidighet er å ha et stort utvalg av bevegelser i ett eller flere ledd.

En av kroppens mest fantastiske funksjoner er dens evne til å tilpasse seg. Øvelse gjør mester – jo mer vi gjør en bevegelse, jo mer automatisk og flinkere blir kroppen på å gjøre bevegelsen. Mange av oss tilbringer store deler av døgnet sittestillende eller gir kroppen en ensformig belastning. Prøver vi å bevege oss utenfor disse inngrodde stillingene, protesterer kroppen. Vi har jo tross alt øvd på å sitte stille! På lik linje som at kroppen tilpasser seg en sittestillende hverdag, kan den på samme måte tilpasse seg en aktiv hverdag.

Ekle steg for å øke eller beholde bevegeligheten din

  • Begynn med å kartlegge hvordan dagene dine ser ut. Er du inaktiv store deler av dagen, begynner det første og viktigste steget her. Kan du legge inn mer aktivitet i hverdagen din, og kanskje viktigst av alt, unngå for lange sittestillende perioder? Kanskje du kan jobbe mer stående, eller variere arbeidsoppgavene dine mer for å unngå ensidig belasting?
  • Finn ut dine styrker og svakheter. En ofte oversett årsak til stivhet er svakhet i muskulaturen. Med tilpasset styrketrening etter dine behov kan man samle inn mange bevegelighetspoeng her. En Personlig Trener, treningsveileder eller fysioterapeut kan enkelt legge opp et individuelt treningsprogram for dine behov og mål.
  • Kombiner statisk og dynamisk bevegelighetstrening. God gammeldags tøying bør absolutt ha en plass på treningsprogrammet mot en mer bevegelig kropp, men glem ikke å de dynamiske øvelsene. Yoga er et svært godt eksempel på statisk og dynamisk bevegelighetstrening, ta kontakt med ditt lokale Actic-senter for å booke en plass til timen. Nøkkelen til en sterk og smidig kropp ligger i variasjon. Utfordre deg selv på flere ulike måter og gjør det kontinuerlig. Bevegelighet er ferskvare på lik linje som styrke og kondisjon. Husk, det er aldri for sent å begynne!

Tekst: Emma Williamsson Personlig Trener på Actic.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley