Treningstips

10 enkla övningar för stranden

Strandvolleyball – en morsom og utfordrende treningsform

Ta vare på sommeren og kombiner trening, sol og sosial omgang ved å spille volleyball på stranden. Det er en morsom og utfordrende treningsform som passer de fleste, og det går like bra å være 2 spillere som 10.

Visste du at du gjennom 1 time med aktivt spill tar opptil 6000 skritt, noe som tilsvarer omtrent 300 kcal. Det er like mye som 70 cl Cola!

Når du spiller volleyball, styrker du ben- og hoftemuskulaturen. Disse musklene er ekstremt viktige for å få stabile og sterke knær. Sanden gjør også at du får et dempet fall, noe som reduserer risikoen for både forstuvninger og støtskader. Noe du kan tenke på, er å forsøke og lande på begge føttene samtidig og være myk i knærne for å dempe fallet. Tenk også på å holde magemusklene aktivert, slik at du styrker kjernemuskulaturen og beskytter ryggen.

knaboj
Øvelse 1 – Knebøy

Styrker lår og bakende
Mange mener at knebøy er den beste øvelsen for å utvikle både styrke og muskelmasse. Det krever en del teknikk, så rådfør deg gjerne med en instruktør når du gjør denne øvelsen.

Tenk på dette: Hold føttene i hoftebreddes avstand, og ikke strekk benet helt ut. Snu like før det er helt rett.

sidosteg
Øvelse 2 – Sidesteg med strikk
Styrker hoftene

Tenk på dette: Stram strikken, og plasser den mellom føttene. Den skal sitte så hardt at du bare kan ta et miniskritt mot siden.

Hold overkroppen rett og stødig gjennom hele bevegelsen, som på bildet. Forsøk å spenne bakenden skikkelig!

bollcrunch

Øvelse 3 – Ballcrunch

Styrker magen

Tenk på dette: Sett deg så langt frem på ballen som du kan, og len deg bakover, slik at du ligger med ryggen på ballen.

Trekk magen sammen til en crunch. Ikke gå helt opp til sittende posisjon, da får magen hvile.

axelpress

Øvelse 4 – Skulderpress

Trener skuldre, armer og stabilitet i kjernemuskulaturen

Tenk på dette: Strekk overkroppen og trekk inn magen. Press armene rett opp, og gå kontrollert ned igjen.

Forsøk å holde en bra grunnposisjon med senkede skuldre og påkoblet kjernemuskulatur.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley