Treningstips

Økt styrke med bevegelighetstrening

Bevegelighetstrening er et samlebegrep for alle typer øvelser som har som mål å utvikle bevegeligheten i eller rundt et av leddene i kroppen. I dag er stivhet i for eksempel skulderledd eller hofteledd svært vanlig.

Hva er bevegelighetstrening?

Det er flere komponenter som begrenser bevegeligheten – skjelett, ligamenter og fettmasse er noen. Men den faktoren som er mest begrensende, er muskulaturen. Hensikten med bevegelighetstrening er å motvirke denne typen stivhet, og dermed å få muskulaturen til å fungere så optimalt som mulig. Hvis du har måkt snø i vinter eller gravd i hagen om høsten eller våren, har du uten fullgod bevegelighet gjort jobben unødvendig tung og trolig også belastet ulike deler av kroppen, i dette tilfellet fremfor alt ryggen, unødvendig mye.

Bevegelighetstrening er som sagt et samlebegrep på ulike former for trening som har som mål å bidra til å øke eller opprettholde bevegeligheten rundt et bestemt ledd, for eksempel skulderen, kneet eller hoften.

Ulike former for bevegelighetstrening

Stretching er en vanlig form for bevegelighetstrening. Den vanligste formen for stretching kalles passiv stretching, og innebærer at du bruker et hjelpemiddel for å ”strekke” muskelen. Det kan for eksempel være å bruke armen til å dra hælen opp mot baken og dermed strekke forsiden av låret. Eller at du bruker en vegg som hjelp for å strekke ut brystmuskulaturen.

En annen form for bevegelighet som er viktig å benytte seg av, og som mange allerede utfører på en svært god måte, er bevegelighetstreningen i selve styrketreningen. Denne bevegelighetstreningen er en del av styrketreningen, og innebærer at du under øvelsene tar bevegelsene helt ut. For eksempel bøyer ordentlig i kneleddet ved knebøy eller beinpress, og at du på samme måte strekker brystmuskulaturen ved en brystpress- eller benkpressøvelse. Ved å være nøye med dette lar du muskulaturen arbeide med fullt bevegelsesutslag. Sammen med riktig stretching vil dette skape en fullgod bevegelighet og funksjonalitet i kroppens bevegelser.

For deg som liker gruppetrening, er yoga et svært godt alternativ som bevegelighetstrening – med en instruktør som sørger for at du gjør alt riktig. I starten kan dette oppleves som en vanskelig form for trening, men regelmessig trening gir tydelige resultater og fungerer som et utmerket komplement til styrketrening.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley