Treningstips

Les dette før du kjøper nye treningssko

5 tips til innkjøp av treningssko

Unngå å skade føttene dine! Når sålene begynner å løsne, eller tærne kikker ut, da burde du for lengst ha byttet ut dine sko. Trening på harde gulv, spesielt høyintensive timer med kjappe forflytninger i ulike retninger, med slitte såler og nedsatt fotbuestøtte, øke skaderisikoen betraktelig i knær og føtter.

– Spesielt når du begynner å bli sliten.

Her er noen tips til innkjøpet av treningssko.

1. Fokuser på funksjonen fremfor utseendet

Spør skoekspertene i butikken. De hjelper deg med å finne en modell som passer dine føtter og den treningen som du skal bruke skoene til.

2. Kjøp sent på dagen.

Føttene dine hever seg utover dagen. Prøv derfor sko på ettermiddagen, slik at du er sikker på at tærne får plass.

3. Ta ikke størrelse for gitt.

Hvert skomerke og hver modell har en unlik passform. Prøv ordentlig!

4. Ta med sokker

Ha på deg treningssokker når du prøver skoene.

5. Test!

Det spiller ingen rolle hvordan skoene føles når du står i ro. Løp, hopp og gjør ulike øvelser for å sjekke om de kjennes riktig.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley