Treningstips

Inlines som treningsform

Inlines som treningsform

Her følger instruktørens tips til forskjellige typer mosjon og trening som du kan utføre utendørs. Du får også noen tips til kompletterende styrkeøvelser til de forskjellige treningsformene.

Det er ikke bare gøy å kjøre inlines. Det er også en effektiv treningsform. Akkurat som ved løping, belaster du med hele kroppsvekten, noe som gir høyere forbrenning og større treningseffekt. Skaderisikoen ved selve treningen er betydelig mindre, fordi inlineskjøring vil si at du ruller frem, og dermed unngår de støtene du får når du setter ned føttene under løping.

Liker du å gå på ski om vinteren? I så fall er inlines et bra alternativ til rulleski. Med et par kompletterende staver kan du få en morsom og effektiv start på skiløpingen før sesongstart.

Riktig teknikk for best treningseffekt

Hvis du bruker den teknikken langrennsløpere bruker – kroppen foroverbøyd, dype sideskjær med bena, armer som pendler i takt med benbevegelsene – får du størst mulig treningseffekt.

Du trenger sterke mage- og ryggmuskler for å orke å holde kroppen fremoverlent. Det er bra om du kompletterer treningen med øvelser for mage og rygg. Crunches og ryggløft er effektivt.

crunch-inlines

Bentrening krever stretching

Inlineskjøring gir veldig bra trening for bena. For- og bakside lår pleier å ha en bra grunnstyrke fra andre treningsformer, som aerobics, løp og sykling.

Ømme muskler kommer du trolig først og fremst til å kjenne på inn- og utsiden av lårene ved inlineskjøring, men også i baken og hoftene. Glem derfor ikke å strekke disse områdene etter treningen.

benstretch

Tenk på sikkerheten din

Dersom du er nybegynner er det viktig å tenke på og beskytte hode, albuer, knær og håndledd. Før du begir deg ut i trafikken, må du være sikker på at du har stålkontroll over hvordan du bremser og svinger på en trygg måte.

Så er det bare å ta på solbriller og beskyttelse og nyte treningen i det fine været!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!