Treningstips

Hvor ofte skal man trene?

Hvor mye skal jeg trene for å nå gode resultater?

Når det gjelder trening vil man helst finne snarveiene som kjapt gir de beste resultatene, for eksempel hvor ofte man skal trene for å få så gode resultater som mulig. Men det er ikke alltid i antall økter man finner snarveien!

Det går ikke an å si at du skal trene så, og så mange ganger i uken for at du skal få de beste resultatene. Noen som trener tre ganger i uken kan få bedre resultater enn andre som trener fem eller seks ganger i uken. Alt er avhengig av hvordan man trener, hva man spiser og om man rekker å hente seg inn igjen før neste økt. For noen som trener mye, opp mot fem eller seks ganger i uken, vil det ikke være nok restitusjon dersom man kjører seg helt i kjeller’n under hver økt. Da blir det utrolig viktig å variere treningen og anstrengelsen fra økt til økt og la visse økter være restitusjonsøkter. Om du derimot trener to eller tre ganger i uken kan du absolutt trene tøft under hver økt og få ut god effekt av treningen.

Dette gjelder både når du trener kondisjon og styrke. Variasjon og en stadig økende belastning på kroppen er alfa og omega for at du skal oppnå resultater. Om du kjører samme økt dag ut og dag inn under en lengre periode så kommer kroppen til slutt å være så dreven på akkurat det programmet at den ikke trenger å bruke like mye energi for å gjennomføre det som i begynnelsen. Dessuten kommer kroppen ikke til å trenge å bygge mer muskler ettersom den allerede kan løfte det du løftet i begynnelsen.

Det vi snakker om her er altså trening som du utfører når du har skiftet og gjort deg klar for å ta i. Hverdagsmosjon, som å sykle til jobben eller gå turer, kan du absolutt gjøre hver dag for å vedlikeholde en god grunnkondisjon og fordi det er bra for din helse.

Hvor ofte skal jeg trene for å bygge muskler?

Å hele tiden kjøre ulike typer treningsformer, der du varierer treningsopplegg (altså antall repetisjoner du skal kjøre på hvilke vekter) vil utfordre kroppen din på en helt annen måte enn om du alltid kjører det samme. Det tar et sted mellom 48 til 72 timer for kroppen å restituere seg helt etter en ordentlig tøff økt, og om du lar den få den restitusjonen så kommer den å svare med å bli sterkere. Om du derimot kjører enda en like tøff økt altfor raskt etter forrige trening, kommer restitusjonen ikke til å bli ferdig og resultatet uteblir. Det betyr ikke at du skal hvile 72 timer etter en økt, men du skal kjøre en lettere økt eller en økt med et annet opplegg om du kjører det raskt etterpå.

Men det går ikke an å si at dette stemmer for alle heller. Om du er helt ny når det gjelder trening kommer kroppen din til å svare på all form av trening i begynnelsen, selv lett trening. Men den effekten varer ikke lenge, så det er like greit å starte med å legge inn ulike tøffe økter i uken samt hviledager.

Hvor mye skal man da trene per uke? Ja, det er vanskelig å si, men det beste er å legge inn flere kortere økter i uken, istedenfor å forsøke å klemme inn all styrketrening på en og samme økt. Du kan for kjøre en klassisk oppdeling av kroppen, der du for eksempel kjører ben, bryst og skuldre i en økt, rygg og mage i den andre økten og rumpe og armer i den tredje. Da rekker musklene å restituere seg ettersom du ikke trener samme muskelgruppe. Du kan selvfølgelig også kjøre hele kroppen under hver økt, men da bør en økt inneholde færre repetisjoner med tunge vekter og den andre med lettere vekter. Variasjon er nøkkelordet. Med et godt treningsopplegg med ulike tunge økter og god variasjon på opplegget kan du trene seks ganger i uken og få kanonresultater! Men for de fleste, spesielt om man er ny på trening, er to eller tre styrkeøkter i uken nok. Siden kan man øke.

Hvor ofte skal jeg trene kondisjon?

Når det kommer til kondisjonstrening gjelder de samme regler som for styrketrening – det gjelder å variere. Variasjonen er viktigere enn å undre på hvor ofte du skal trene. Om vi tar løping som eksempel gjelder det at man legger inn både lange og langsomme økter og korte og raske i treningsuken. Om vi sier at du skal løpe tre ganger i uken, da kan du for eksempel kjøre en intervalløkt på høy intensitet, en økt der du under en kortere stund løper i et tempo som er over det som føles behagelig og en lengre restitusjonsøkt.

Det finnes mange måter å variere kondisjonstreningen. Man kan endre lengden på intervallene, opplegget på intervalløkten, løpe i terreng stedet for på flatmark, kjøre en annen kondisjonsform enn den man bruker og så videre.

Om du er ny på løping gjelder det å ikke gå ut for hardt og ikke øke for raskt, verken intensitet eller lengde på økten, for da er skaderisikoen overhengende. Men akkurat som når du trener styrke må du øke belastningen på kroppen hele tiden for å bli bedre og fortsette å få resultater av treningen.

Så hvor mange ganger i uken skal jeg trene kondisjon? Start på to eller tre økter i uken og kompletter med en eller to styrkeøkter. Og så kan du øke derifra, om du vil. Pass på å få til minst 30 minutter moderat kondisjonstrening hver dag for å opprettholde en god helse.

Glem heller ikke at maten spiller en utrolig stor rolle for din restitusjon. Om du ikke spiser bra, variert og tilstrekkelig mye så kommer du ikke å få verken større muskler eller bedre kondisjon.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley