Treningstips

Fra gange til fullblods løper

Steg for steg i 10 uker

Nå når våren begynner å titte frem klør det i løpebenet for mange løpere som kanskje har hatt et opphold i vinter. Og lyset og varmen får kanskje noen som ikke pleier å løpe å ta steget! Et av de vanligste feilene man gjør når man skal begynne å løpe er å gå for hardt ut. Man springer for langt, hardt og fort allerede på første løperunden. Vel hjemme kommer blodsmaken i munnen og lysten til å fortsette forsvinner.

Dette er ingen bra start på en løpekarriere. Det du vil er å gå ut hardt nok slik at du blir sliten, men ikke altfor sliten. Og hvordan gjør man da det? Jo, du må våge å gå. Har du ikke hatt løping som treningsform tidligere er det slettes ikke sikkert at du kan løpe en runde uten problem, selv om du har trent andre ting. Det er ikke noe selvfølge at det går an å gå fra inaktivitet eller annen treningsform og rett ut på løpetur.

Men om du bare tar det rolig og våger å starte med å blande løping med litt gange kommer du snart å kunne trappe opp langsomt til du er en fullblods løper. Vi gir deg en 10-ukersplan!

 

Uke 1 og 2:

Start med å gå fire reale gåturer i høyt tempo, du skal få opp pulsen på ordentlig og bli varm. Gå mellom 30 og 60 minutter hver gang.

Uke 3:

Under den tredje uken starter vi å blande løping og gange. Start med 5 minutter gange og ett minutt løping. Repeter i 4-6 runder. Kjør 2-3 slike treningsøkter og en gåtur.

Uke 4:

Nå blander du ett minutt løping med tre minutter gange og holder på slik i 25-40 minutter, tre treningsøkter. Legg også inn en gåtur.

Uke 5:

Nå blander du to minutter løping med fem minutter gange. Hold på slik i 20–40 minutter, tre treningsøkter i uken.

Uke 6:

Bland tre minutter løping med tre minutter gange i cirka 30 minutter, tre ganger i uken.

Uke 7:

Bland to minutter løping med ett minutt gange i mellom 20 og 30 minutter, tre ganger i uken.

Uke 8:

Bland tre minutter løping med ett minutt gange, cirka 30 minutter, tre ganger i uken.

Uke 9:

Bland 5 minutter løping med ett minutt gange, cirka 30–40 minutter, tre ganger i uken.

Uke 10:

Start uken med to treningsøkter der du blander fem minutter løping med ett minutt gange i cirka 40 minutter. Avslutt uken med en økt på 30 minutter uavbrutt løping.

 

Pass på at du er godt oppvarmet før du starter å løpe, så gå i høyt tempo til du kjenner at du er varm. Om en treningsøkt føles for tung, gå litt tilbake. Ukeplanen er ikke risset i stein, det går bra å flytte rundt på programmet slik du vil. Pass bare på at du ikke ruser på for fort slik at du løper inn i veggen.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetrening

Henter personlige opplysninger…

Du har allerede et aktivt medlemskap hos oss og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Du har allerede en konto hos Actic og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Actic Norge har 24 treningssentre hvor du kan bli kjent med din nye treningskompis. Vi tilbyr deg 7 dagers prøvetrening helt kostnadsfritt! Du kan trene styrke og kondisjon på senteret eller teste ut en gruppetreningstime. 20 av våre sentre har også basseng som inngår i treningskortet ditt. Velkommen inn!

  • Behandling av personopplysninger

    Vi behandler dine personopplysninger med det formål å administrere din avtale med oss, for å forbedre våre tjenester og for å gjøre at din opplevelse hos oss blir så god som overhode mulig. Les mer om vår personopplysningspolicy og medlemsvilkår.

  • Jeg har lest og akseptert Actic sine vilkår
  • Så starter vi!

Så starter vi!