Treningstips

Fordeler ved bevegelighetstrening

Fordeler ved bevegelighetstrening

All belastningstrening bidrar til at musklene blir stive. Bevegelighetstrening er derfor en måte å unngå unødig og overdreven stivhet på. Muskelstivhet er en sterk medvirkende årsak til redusert funksjonalitet i de ulike delene av kroppen. Dette kan skape begrensninger, både i hverdagen og i en idrett du eventuelt driver med.

Unngå stivhet med bevegelighetstrening

Når du styrketrener, forkortes muskulaturen. Hvis du ikke regelmessig trener musklenes bevegelighet, vil du ikke kunne utnytte musklenes fulle lengde, og dermed vil du heller ikke kunne bruke musklene på optimal måte.

Et eksempel på dette er styrketrening av beinmuskulaturen i en beinpress. Hvis du ikke når en tilstrekkelig dybde i denne øvelsen, det vil si hvis du presser opp vekten før du har nådd 90 graders vinkel i kneleddet, trener du ikke i hele bevegelsesutslaget til beinmuskulaturen.

For deg innebærer dette at den styrken du har bygget opp ved å trene beinpress, kan du bare utnytte i samme bevegelsesutslag som du har jobbet med under styrketreningen. Når du for eksempel skal bøye deg og plukke opp en veske fra bakken på riktig måte, må du ofte bøye deg slik at kneleddet står i 90 graders vinkel. Hvis du ikke har trent med en så dyp bevegelse, vil du heller ikke kunne bruke kraften din i denne bunnstillingen, og du vil trolig måtte kompensere ved for eksempel å belaste ryggen isteden.

Begrenset bevegelse ved stillesittende arbeid

I arbeidslivet i dag sitter mange foran en datamaskin, et kassaapparat eller tilsvarende. I slike stillinger faller skuldrene lett fremover, noe som gjør at du blir sittende foroverlent med innsunket brystkasse. I denne stillingen begrenses skulderens bevegelsesutslag. Hvis du blir sittende i denne stillingen i løpet av hele arbeidsdagen og en stund fremover, vil bryst- og skuldermuskulaturen foran på kroppen bli forkortet, siden skulderen er skutt fremover i denne stillingen i forhold til den opprinnelige stillingen.

Dette fører i neste omgang til begrenset bevegelse i skuldrene og enda større belastning på den øvre delen av ryggen. Ved monotone bevegelser som dette er det viktig at leddene i kroppen har en så naturlig stilling som mulig. Begrenset bevegelighet kan som sagt belaste kroppens strukturer på en skadelig måte.

Redusert risiko for skader ved løping

Hos løpere kan begrenset bevegelighet i beinmuskulaturen være en medvirkende årsak til for eksempel løperkne. Ved å arbeide aktivt med bevegelighetstrening skaper du best mulig forutsetninger for at kroppen skal kunne yte så mye som mulig, uansett om det er på treningssenteret, fotballbanen eller hjemme i hagen.

Med fullgod bevegelighet i kroppen reduserer du også trykket på leddene ved å belaste riktig, dermed begrenser du også risikoen for smerter og skader på grunn av feilbelastning.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!