Treningstips

Fire øvelser som reduserer stølhet i brystet

Åpne hjertet!

 

Du som har gått på yoga har sikkert hørt at du skal åpne hjertet ditt og kanskje har du undret deg over hva de egentlig mener med det. Du forstår sikkert at det ikke handler om en åpen hjertekirurgi der og da på yogamatta, men at det handler om å strekke ut brystet. Det trenger vi alle sammen, og mange av oss går med stølhet bade på fremsiden av brystet og bak i brystryggen og skuldrene. Hva som er grunnen til det er ikke så vanskelig å forstå. Tenk bare hvordan du sitter når du sitter ved PC en – med armene foran deg. Da løfter du automatisk skuldrene litt fremover og det er lett for at du stivner til i den posisjonen, fremfor alt hvis du sitter slik i mange timer sammenhengene slik mange av oss gjør på jobb. Eller så er du en av mange som gjerne fokuserer på fremsiden av kroppen din når du trener ettersom det er den delen du selv ser i speilet. Men bare en benk kan gjøre skuldrene dine fremoveroterende og din brystrygg misfornøyd.

Men heldigvis så er dette mulig å gjøre noe med og det krever ikke alt for mye innsats! Men det krever at man må gjøre det mange ganger for at det skal ha noen effekt. Du kan ta pauser på jobben og kjøre disse fire øvelsene, eller så gjør du de som en del av din oppvarming eller nedkjøring når du trener.

Nedenfor har du fire øvelser som du kan kjøre i en sirkel. Hvis du er på jobb og vil bli ferdig raskt gjør du bare en runde – det er hundre ganger bedre enn å gjøre ingenting – men har du mer tid kan du med fordel kjøre to eller tre runder.

 

Albuesirkler

 

Stå med strake bein og en naturlig svai. Legg begge hendene bak nakken og fold hendene.
skyv utover med albuene. Senk hodet fremover og lå albuene komme sammen, kjenn at det strekker lett i nakken. Løft opp hodet og åpne opp albuene samtidig som du ser i taket og har albuene utover. Senk deretter hodet og la albuene komme sammen. Gjør sammenlagt 10 ganger.

 

Fremoversenking med armene over hodet

 

Stå med strake ben og hold hendene sammen bak ryggen. Dra skuldrene tilbake og len deg fremover samtidig som du strekker armene så du langt du klarer over hodet. Bøy beina litt slik at du kan tilte magen mot de. Hold pusten et par sekunder og reis deg deretter opp. Gjenta åtte til ti ganger.

 

Armer vekselsvis frem og tilbake

 

Stå med armene strak ut foran kroppen. Krum ryggen så mye at du kan og strekk frem armene. Begynn med å dra sammen skulderbladene og la deretter armene gå ut til siden og deretter bakover. Løft blikket. Hold noen sekunder og før deretter armene fremover igjen. Gjenta dette 10 ganger. OBS! Pass på at du jobber med ryggen og at det ikke bare blir armene som går frem og tilbake.

 

Liggende sideløft

 

Ligg på magen med begge armene rett ut til siden. Sett venstre hånd i gulvet, ved skulderen. Press forsiktig opp venstre side av brystet slik at det strekker i høyre brystmuskel og fremsiden av skulderen. Senk deg ned igjen og hev og senk dynamisk ti ganger.

 

Les mer:

Styrke- og bevegelighetsøvelser
Armhevinger – mer enn en basisøvelse

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Henter personlige opplysninger…

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Så starter vi!