Treningstips

Fartslek

Hva er fartslek?

Om du vil variere løpetrening din eller om du lett går lei når du er ute og løper kan fartslek være noe for deg! Her gir vi deg et innblikk i hva fartslek er og tips til hvordan du kan få det inn det i løpetrening din. 

Så, hva er fartslek? Ja, enkelt sagt kan man si at fartslek er uregelmessig og iblant uplanlagte intervaller. Du veksler mellom rask og langsom løping, sprint og jogging. Det finns ingen regler for hvordan disse vekslingene skal foregå. Du kan bytte hvor og når du vil. Det blir tydeligere når du leser de ulike programforslagene nedenfor.

Rolig kuriosa er en fartslek, et svensk påfunn fra 1930-tallet. Fortsatt heter fartslek faktisk bare fartslek selv på engelsk. Når du veksler så mye på tempoet er dette den perfekte økten da du må være litt ekstra oppmerksom på løpssteget og løpsteknikken din.

 

Slik trener du fartslek

Lokfører og vogner

Denne økten krever at dere er en liten løpegruppe på kanskje 10 personer, gjerne enda flere. Dere løper på rekke, holder et rolig tempo slik at alle henger med. Den som er sist i rekken løper valgfritt, med litt høyere fart, forbi de andre slik at personen havner lengst fram i rekken. Deretter tilpasser denne personen farten til de andre. Nå er det en ny person sist i rekken. Denne personen løper da forbi alle og havner lengst fram. Slik holder dere på så lenge dere vil. Du kan løpe så fort du vil når du løper forbi de andre, kanskje en spurt den ene gangen og en mer forsiktig fartsøkning den neste.

Følg John

Her løper du med en eller et par kompiser. Dere bytter på å bestemme hastigheten og å løpe først. Bytt ca. hvert femte minutt. Det er godt å få litt drahjelp og ikke behøve å bestemme fartsvekslingene selv.

Bakke opp og bakke ned

Finn en god og kupert slyge. Løp i et moderat tempo som grunnfart og push på litt ekstra når det kommer en bakke. Hellingen kommer til å gjøre at du ikke trenger å øke hastigheten så mye for å få en høyere anstrengelse. Om du har en GPS-klokke kan du for eksempel passe på at du holder samme hastighet selv i bakkene. Da øker anstrengelsen uten at du trenger å løpe fortere.

Løp til låten

Lag en spilleliste som er så lang som du vil at økten din skal være. Pass på at alle låter er motiverende, men holder ulik tempo. Bytt tempoet etter musikken under økten. Du kan løpe raskere når låtene går fortere og pushe på litt ekstra i refrengene eller liknende. Pass på å ha noen lite roligere låter også slik at du rekker å hente deg inn. Dette er en god og artig måte å løpe, spesielt om du går lett lei.

Trær og lyktestolper

Bestem fartsøkningene under økten. Velg deg ut et tre eller en lyktestolpe et stykke bortenfor og øk farten til du når dit. Så senker du farten til du kommer til et nytt merke. Veksle på denne måte under hele økten. Du kan også bestemme fartsøkningen i forveien ved å for eksempel bestemme at du må øke farten hver gang du løper forbi en stor bjørk og senke tempoet når du løper forbi en gran.

 

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley