Treningstips

Beste tips: Svøm deg til toppform!

Svømming er super trening!

Svømming er utmerket trening både for kondisjonen og dine muskler. Det er en skånsom treningsform som dessuten setter fart på forbrenningen og trener kroppens smidighet.

Skånsom trening for kroppen

Svømmetrening er en av de mest skånsomme og effektive treningsformene. Når du svømmer kan du trene med høy intensitet uten å belaste leddene. Du trener i prinsippet hele kroppen og kobler inn store muskelgrupper – superbra forbrenningstrening!

Bra komplement til din vanlige trening

Med korrekt teknikk gir svømming bra kjernestabilitet med bedre bevegelighet, noe som også gjør svømmetrening til et godt komplement for deg som trenger å variere treningen for å ta deg til neste nivå.

Slik kan du variere din svømming
1. Svøm i intervaller

Veksle mellom å svømme i høyt tempo i ett minutt og å svømme langsomt eller hvile i ett minutt. Et godt utgangspunkt er en intervalløkt på 30 minutter.

2. Benytt dine svømmekunnskaper!

Om du behersker de ulike svømmeteknikkene kan du blande disse for å trene hele kroppen. Ved eksempelvis ryggsvømming trenes både armer, lår, rygg, hofte og bryst. For å effektivisere ryggsvømmingen, hold håndleddene strake og prøv å sparke med hele benet, fra hoften og ned, ikke bare fra kneet.

3. Ikke slurv

Ta langsomme, kraftfulle og store svømmetak. Det er bedre trening å gjøre få, kraftfulle svømmetak enn mange slurvete.

4. Bruk bena

Svøm på rygg med kraftige bentak. Hold en barnesvømmering i hendene og spark deg fremover, eller sett svømmeringen mellom føttene og ta kun kraftige armtak.

På de fleste Actic-sentre kan du svømme og med ett og samme medlemskap. Klikk her for å prøvetrene kostnadsfritt hos oss!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley