Treningstips

Actics sommerinspirasjon del 7

utmana-vannen

Utfordre en venn!

Ingenting er så herlig som å være med nære og kjære i sommervarmen på stranda eller på en gåtur i skogen. En treningsøkt ute med en venn er også et godt alternativ om sommeren. Å trene sammen med en venn eller et familiemedlem har mange fordeler; det blir enklere å komme i gang med treningen fordi man kan hjelpe hverandre, du trener mer effektivt sammen med andre og det er fremfor alt mye morsommere! Her har vi noen tips til treningsøvelser som du kan utføre sammen med din venn eller familiemedlem. Lykke til!

Knebøy med hopp

knaboj_med_hopp_2    knaboj_med_hopp
Stå ovenfor hverandre og plasser føttene litt bredere enn hoftebredde, knær og tær peker samme vei – enten rett frem eller litt ut til siden. Aldri innover! Kjenn at du aktiverer ryggen og kjernemuskulaturen ved at du trekker navlen inn mot ryggraden og strammer skulderbladene lett. Press knærne ut og senk deg rolig og kontrollert ned – bevegeligheten vil ha noe å si å hvor dypt du vil komme. Hold kjernemuskulaturen aktivert og overkroppen oppreist i en god holdning gjennom hele øvelsen. Press deg så opp igjen til et hopp og gi hverandre en real high five! Her får du trent både ben, rompe og spenst.

Armhevning med high five

armhavning_higfive1  armhavning_higfive2  armhavning_higfive3
Plasser dere ovenfor hverandre. Still deg i en rett posisjon. Pass på at du ikke henger på korsryggen ved å stramme setet eller trekke ”halen” mellom beina. Plasser hendene dine i brysthøyde. Ønsker du et lettere alternativ setter du knærne i gulvet, men stell deg alltid opp på tærne først før du setter knærne i gulvet. Hvis ikke vil vinkelen i hoften bli feil. Senk kroppen din rolig mot gulvet i en kontrollert bevegelse. Skyv deg tilbake til startposisjon og gi hverandre en high five, bytt hånd for hver repetisjon.

Hockeyposisjon

jagarvilan_par
Stå rygg mot rygg slik at dere får støtte i hverandres rygg. Senk så kroppen ned i hockeyposisjon med 90 graders vinkel i kneleddet. Len dere mot hverandre og se hvor lenge dere klarer å stå. Pass på at dere alltid står i 90 grader slik at bena får jobbe mest mulig!

Skulderpress med nedtrekk

Axelpress_latsdrag1    Axelpress_latsdrag2
I denne øvelsen må dere bytte på hvem som skal utføre øvelsen og hvem som skal være motstanden. Du som skal utføre øvelsen steller deg på kne og strekker armene over hodet, slik at albuleddet er i en 90 graders vinkel. Hjelperen blir stående og tar tak i hendene dine. Din oppgave vil være å presse oppover, mens hjelperen skal gjøre alt han/hun kan for å presse imot. Når du deretter skal senke armene ned igjen, skal hjelperen gjør alt han/hun kan for å holde igjen. Så får du trent både skuldre og rydd. Bytt på underveis slik at begge får testet.

Sit ups med high five

situps-highfive1    situps-highfive
En perfekt mageøvelse når man trener sammen med noen! Legg dere ned på ryggen og spenn magen. En av dere setter føttene på dens andre føtter slik at dere en støtte til hverandre. Plasser hendene lett ved ørene og press overkroppen opp ved hjelp av magen. Når dere kommer opp gir dere hverandre en dobbel high five, for så å senke overkroppen rolig og kontrollert ned til startposisjon.

Les mer:

» Actic Sommertrening 2014; del 9 – Partrening

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley