Treningstips

Actics sommerinspirasjon del 6

Hvordan skal jeg trene for å få best resultat?

Hvordan skal jeg trene, er ikke et enkelt spørsmål. Treningsverden flommer over av ulike øvelser, filosofier og treningsformer. Et av de største spørsmålene er om vi skal trene med høy eller lav intensitet. Skal du trene høyintensitet til knærne spraker eller bør du trene lavintensitet med støvsugeren som nærmeste følgesvenn? Christoffer Hulthén, personlig trener på Actic, kommer videre til å forklare forskjellen mellom høy og lav intensiv trening.

Høyintensiv trening handler om å trene opp mot makskapasitet, både muskulært og viljemessig, forklarer Christoffer. Han poengter at trening med høy intensitet ikke er farlig, så lenge du er frisk og trener utfra dine egne forutsetninger. Høyintensiv trening kan forbedre kondisjon, styrke, utholdenhet, spenst og eksplosivitet. I tillegg til at du får en bedre allmennhelse. Høyintensitetstrening kan utføres uavhengig av alder. Så lenge du ikke har noen restriksjoner fra leger eller lignende, spiller det ingen rolle om du er 22 eller 80 år.

Videre forteller Christoffer at det holder med 15 minutters trening om gangen for at kroppen skal få fremgang. Høyintensivtrening er dermed et godt alternativ for de med hektiske hverdager, som har vanskeligheter med å bruke timevis på treningssenteret.

Variert trening er den beste treningen

Trening med høy og lav intensitet stilles ofte opp mot hverandre. Trening med lav intensitet betyr at du trener på et lavere nivå enn din makskapasitet. Avhengig av hvilke forutsetninger du har, kan det være en sykkeltur til butikken, en lett joggetur eller en heftig runde med støvsugeren og hybelkaninene hjemme.

For Christoffer Hulthén er det ikke ”enten eller”, uten ”både og”. Han forklarer at det beste er å trene med både høy og lav intensitet. I riktig dose er kombinasjonen mellom høy og lav svært positivt for din allmennhelse. For å finne motivasjonen er det lurt å sette seg et treningsmål. Det kan være at du skal gå ned fem kilo, eller trene to ganger i uken. Når du har nådd målet ditt, er det viktig å feire dette litt, vær stolt av deg selv og at du har klart målet du satte!

Finn din treningsform hos Actic

I møtet med en instruktør eller personlig trener vil du å få anbefalt den beste kombinasjonen for deg, utfra dine forutsetninger og mål. Stikk gjerne innom ditt nærmeste senter og prøv vårt høyintensive intervall program, ACE (Actic Cardio Express), på tredemølla eller romaskinen. Ønsker du å øke styrken utfordrer gjerne våre personlige trenere og instruktører deg til en HIT-økt (High Intensity Training)!

Test også gjerne noen av våre gruppetimer med høyintensiter, ATC (Actic Training Circuit), TABATA eller Spinning. Eller stress ned med Yoga. Valget er ditt.

Hos oss er du hjertelig velkommen, så skal vi sørge for å hjelpe deg på best mulig måte.

Les mer:

» Positive effekter av trening

» Tren bevegelighet for å øke prestasjon og hverdagsfunksjon

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Henter personlige opplysninger…

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Så starter vi!