Treningstips

Actics sommerinspirasjon del 5

Effektiviser svømmeteknikken din

Når det er sommer og sol kan det være fint å kjøle seg ned med en dukkert i sjøen eller svømmebassenget. Svømming er ikke bare forfriskende og avslappende, det er også en veldig bra treningsform. Dog kan svømmeteknikken være litt vrien å få til, men med noen enkle knep og ferdigheter kan du finne riktig rytme og fart til din svømming.

Her gir Annika Andersson, svømmeekspert og personlig trener på Actic, tips og råd for å effektivisere svømmeteknikken din.

Teknikktips Crawl:

Fokuser på pusten: Pust ordentlig ut og i takt med armtakene. Det er fort gjort at vi puster inn for sent og ikke har tid til å puste helt ut før neste armtak. Begynn å puste samtidig med første armtak, ikke når armen er helt oppe i vannkanten.

Jobb med bensparket: Ved benspark er det lett at vi sparker fra knærne. Bena skal være strake og vi skal kjenne at bevegelsen kommer fra hoften, på denne måten utvikler vi mest kraft.

Armtak: Trekk armene under kroppen og strekk de ut foran deg. Ved armtaket skal albuen opp før den strekkes ut foran deg. Utnytt farten du får og flyt før du tar neste arm tag.

Teknikktips Brystsvømming:

Benspark: Plasser føttene i vinkel og skyv godt fra for å få kraft i frasparket. Strekk bena ut før du tar et nytt fraspark, tenk deg at du skal ha ballerina ben i utstrukket posisjon. Om du ikke vinkler føttene under øvelsen, mister du mye kraft.

Flyt i vannet: Bruk god tid før du starter på neste svømmetak. Det finnes masse kraft i svømmetakene dine, utnytt den og flyt i vannet til farten begynner å avta, da kan du ta neste svømmetak.

Hvorfor får jeg vondt i nakken når jeg svømmer?

Under brystsvømming er det lett at vi vil heve hodet for å slippe å få vann i ansiktet, dette gjør at vi enklere får vondt i nakken. Annika gir tips om å la hodet hvile i vannet når du strekker ut armene og forbereder deg til neste svømmetak. Dette gjør at kroppen flyter mer parallelt med overflaten samtidig som du får bedre fart. Det kan også være lurt å variere med ryggsvømming om nakken gjør vondt, da skal ørene være i vannet slik at du ikke holder hodet oppe og spenner nakken. Ikke vær redd for å få vann i ansiktet! Om du får vondt i nakken under crawl kan dette være fordi du løfter hodet fremover før du vrir hodet til siden. Dette kan skape ubehag i nakken, det er bedre og vri hodet uten å se fremover først.

Jeg kommer ikke fremover når jeg svømmer. Hva gjør jeg galt?

Man svømmer og svømmer, men kommer ikke fremover! Utrolig frustrerende, men enkelt å løse forteller Annika. Om du svømmer crawl skal du kjenne at du får ordentlig tak med armen i vannet og bare tar i. Det er fort gjort at man bare tar armtak uten å faktisk bruke vannet til å komme seg frem. Bruk kraften til vannet og dra deg frem. Ved brystsvømming er det viktig å kjenne at du får brukt kraften i bena og flyter i vannet før neste svømmetak tas. En vanlig feil i begge disse stilene, er at man stresser mellom svømmetakene. Flyt litt i vannet, utnytt kraften du skaper og ta det med ro før du tar neste svømmetak.

Les mer:

» Svøm deg til toppform
» Legg svømmeturen ute i sommer!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley