Treningstips

Actics sommerinspirasjon del 3

cykel_webben

Sykkeltur i byen

Å sykle er en enkel måte å komme seg frem på om sommeren. Man kan få en viss følelse av frihet ved å hoppe på sykkelen og tråkke i vei ned til byen, istedenfor å starte bilen, kjøre til byen for så og lete etter parkeringsplass. Det positive med sykkelen er at det i tillegg til å være et transportmiddel, er en ypperlig treningsform. Å sykle behøver ikke å bety at du skal tråkke alt du har i timevis. Det holder lenge med å sykle ned til butikken eller en runde i byen.  

Når vi har ferie, tar vi som regel også ferie fra treningen. Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler at vi er i fysisk aktivitet 30 minutter hver dag. Det betyr at en tur til butikken på sykkelen er nok for at kroppen skal føle seg bra og få den mosjonen den trenger. Trening må ikke være veldig anstrengende hver gang!

Fordeler med sykling

Sykling er en lavintensiv treningsform som er veldig skånsom for kroppen vår, samtidig som det gir mange helsegevinster. De myke bevegelsene skåner leddene våre, som er bra hvis man har problemer med knærne eller lignende. Kondisjonen forbedres, hjertet og musklene blir sterkere i tillegg til at det forebygger hjerte- og karsykdommer. Lungene dine vil bli sterkere, som gir oss en bedre helsetilstand. Legger man ut på en sykkeltur om sommeren får man også oppleve naturen og årstiden. I bilen vil lyden av fuglekvitter og sommerglade mennesker forsvinne i motordur og vind. La bilen bli stående og hopp på syklene for å nyte sommeren!

Teknikktips

Det er par ting man bør tenke på for at sykkelturen skal bli mer behagelig, og for at kroppen skal få jobbe mer. Her en noen teknikktips:

Slapp av: Når du sitter på sykkelen, tenk at du holder et bestemt tak i styret, men ikke for hardt. Da er det lett å anspenne armene og skuldrene. De vil vi ha senkede og avslappet med en liten bøy i albuleddet.

Aktiver kjernemuskulaturen: Len deg litt forover mens du sykler, og kjenn at kjernemuskulaturen holder overkroppen oppe. Om man ikke aktiverer kjernemuskulaturen ender det med at du henger over styret og anspenner deg. Kjernemuskulaturen hjelper deg å opprettholde en god holdning, men samtidig være avslappet i kroppen. Sykling skal være behagelig.

Les mer:

» Actics treningsprogram for syklister
» 5 grunner til å bruke sykkelen
» Hold kroppen i form med sykling

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!