Treningstips

Actics sommerinspirasjon del 1

Slik får du bedre løpsteknikk

Sommeren har kommet! Legg ut på en joggetur for å nyte solstrålene. Å løpe ute om sommeren gir masse energi, samt at det gjerne er mye å se på langs landeveiene på denne årstiden. En løpetur gir utfordringer da man ofte må igjennom kupert terreng, dette resulterer i mange positive effekter for hele kroppen. Med riktig løpsteknikk løper du fortere, sparer energi og minsker skaderisikoen. Nedenfor forteller vi litt om fordelene med løping, samt noen tips til hvordan du kan forbedre løpsteknikken til sommerens løpeturer.

Det finnes mange fordeler med løping. Du kan forbedre din aerobe kapasitet og bygge en sterk og bærekraftig kropp, samtidig styrker du hjertet som er nødt til å pumpe mer blod ut til kroppen. Men løping har ikke bare fysiske fordeler, det har også mentale fordeler. Din daglig dose av vitamin D kan fylles opp med en løpetur, samtidig som det er veldig avslappende for oss mennesker å tilbringe tid ute i frisk luft. Om sommeren ønsker vi å få mest mulig ut av de solfylte dagene vi har i Norge, hvorfor ikke benytte anledningen til å få din daglige mosjon samtidig?

Utendørs- vs. innendørsløping

Du er kanskje blitt vant til å løpe på tredemøllen? Denne formen for løping er veldig lik utendørs løping, men det er visse forskjeller. Når du løper ute vil du møte på kupert terreng som gjør at du ikke har mulighet til å holde samme fart hele veien. Derfor er det lurt å ikke tenke så mye på hvilken fart du har ute, kjenn heller etter hvordan kroppen reagerer. Etter noen løpeturer ute, vil farten tilsvare den farten du hadde på mølla. Men la kroppen bruke litt tid på vende seg til å løpe utendørs før du øker tempo.

Løp med riktig teknikk

Visste du at en mosjonist kan bruke opptil fem minutter mindre per mil, bare ved å forbedre løpsteknikken? En som har opplevd dette selv er Joakim Petersson, daglig leder på Actic Kista i Sverige. Han er også personlig trener med løping som sin spesialitet.

– Når en mosjonist forbedrer løpsteknikken sin, kan det sammenlignes med at håndbrekket tas av på en bil som alltid kjører med; hastigheten øker, mens energiforbruket og belastningen avtar, sier Joakim.

Men hvordan skal man forbedre løpsteknikken for å kunne dra nytte av disse fordelene? Det første steget er å tenke gjennom disse tingene når du løper, forteller Joakim:

  • God, oppreist holdning: Sterk i ryggen, senke skuldrene, presse hoften fremover og løfter blikket.
  • ”Fall” fremover: Ved å løpe med en liten vipp fremover, vil du skape en bevegelse som gjør at du kan dra nytte av tyngdekraften istedenfor å jobbe mot den. Pass på at du ikke overdriver denne. Det vil gjøre at man ikke klarer å utnytte steget fult ut.
  • Rask nedsetting av foten: La føttene lande rett under kroppen/hoften din, ikke foran og ikke bak. Man bør ligge rundt 180 skritt per minutt, uavhengig av tempo. Ett tips er å laste ned ”Metronome” til telefonen. Denne appen hjelper deg med å finne riktig tråkkfrekvens og er gratis.
  • Bruk armene: Hold albuene tett inntil kroppen og sving med armene. Bevegelsen sitter i skulderleddet. Husk at hvis du trenger litt ekstra krefter, øker du frekvensen på armene vil beina automatisk følge etter.

Les mer:

» Actics treningsprogram for løpere

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley