Treningstips

5 grunner til å bruke sykkelen

5 grunner til å bruke sykkelen

Tråkk på – kroppen din kommer til å takke deg!

De siste årene har vi sett at sykling er en økende trend på treningsfronten, også i hverdagen blir sykkelen brukt mer. Det er kanskje ikke så rart når det både er sunt og miljøvennlig. Å sykle er en av de enkleste former for mosjon, og kan forebygge sykdommer som diabetes type 2, hjerte- og karsykdom, fedme og stress.

Verdenshelseorganisasjon (WHO) anbefaler at vi gjennomfører 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. En sykkeltur til og fra jobb kan lett dekke dette behovet. Du behøver ikke trene ekstremt hard og sette ut på langkjøring for å få effekt. Ren hverdagssykling i et rolig tempo har stor effekt med mange helsemessige fordeler.

1. Bedre kondisjon

Sykling er en skånsom form for lavintensiv trening, og sykler du regelmessig gjør det underverker for kondisjonen din.

2. Bra for hjertet

Hjertet vårt blir sterkere av regelmessig mosjon, samtidig som sykling får hjertet til å pumpe oksygenrikt blod ut til musklene. Gjennom trening forebygger man hjerte- og karsykdommer, samtidig som det finnes forskning på at man halverer risikoen for hjerteinfarkt om man sykler istedenfor å ta bilen.

3. Sterke lunger

Jo mer lungene får jobbe, desto sterke vil de bli, som igjen fører til bedre helse.

4. Godt for knær og ledd

Sykling er en treningsform som er svært skånsomt for knærne og leddene. Dobbeltsjekk at din sykkel er tilpasset din lengde.

5. Forbrenner kalorier

Sykling er en ypperlig måte å forbrenne kalorier på. En kvinne som veier 55 kg forbrenner 120 kalorier på kun en halvtime om hun sykler 10 km/h.

Med andre ord er det ikke bare helsemessige fordelene du kan dra til deg med sykling. Bor du i en storby kan du spare masse tid (og penger) på å sykle fremfor kollektivtransport. Og som bonuspoeng gjør du en innsats for miljøet også, når du velger sykkelen fremfor bilen

Kilde: Vardagspuls (www.vardagspuls.se)

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!