Trening under coronasituasjonen

Tips for å holde deg aktiv

Sosial distansering, selv-karantene, og stengning av mange treningssentre har gjort det vanskeligere å trene. Men disse tipsene kan hjelpe deg å holde deg sunn og aktiv i denne krevende tiden.

Viktigheten av å holde deg aktiv under COVID-19

Når mange av våre daglige rutiner er blitt begrenset som følge av pandemien, kan det være vanskelig å finne motivasjon til å trene. Med utfordringer som hjemmekontor og begrenset tilgang til treningsfasiliteter og utstyr kan det være at du finner det utfordrende å beholde gode treningsrutiner. Kanskje savner du fellesskapet på senteret, avkoblingen i svømmehallen, eller den sosiale kontakten fra gåturer eller turer på fjellet. Om du var vant til å delta på gruppetimer med en motiverende instruktør, kan du kanskje kjenne på en skuffelse over intensiteten til dine egne hjemmelagde økter.

Å opprettholde treningsrutiner hjemme kan føles mer som en «jeg burde gjøre» heller enn «jeg ønsker å gjøre» akkurat nå. Og med så mange personer som opplever å bli permittert eller miste jobben og som opplever økonomisk utrygghet, vil trening kunne få lavere prioritering i hverdagen. Men, selv noe bevegelse kan gjøre en stor forskjell i hvordan du føler deg, og bidra til å klarne tankene. Faktisk er trening en av de mest virkningsfulle verktøyene vi har for å holde oss friske både mentalt og fysisk.

Trening kan hjelpe mot depresjon, stress og angst, og bidra positivt i å håndtere kroniske tilstander som høyt blodtrykk og diabetes. Gjennom å finne nye måter å bevege seg på og holde motivasjonen oppe, kan du ta kontroll over humøret og din generelle velbefinnende og finne tilbake til et visst fotfeste i denne meget uforutsigbare tiden.

 

Trening og immunforsvaret ditt

Selv om det å være i god form ikke vil gjøre deg immun mot å få Covid-19-viruset, har det mange andre goder. Fysisk aktivitet frigjør endorfiner, biokjemiske signalstoffer som booster sinnet og kroppen din, og som kan hjelpe å forbedre alle aspekter av helsen din. I tillegg til å lette humøret ditt og forbedre søvnkvaliteten, vil trening også forbedre immunforsvaret ditt noe som er spesielt viktig for eldre som er mer sårbare overfor Covid-19.

Men, ikke overtren. Mens moderat fysisk aktivitet støtter immunfunksjonene, vil for mye fysisk aktivitet – spesielt om du ikke er vant til det – kunne ha motsatt effekt.

Dersom du bruker trening for å holde energien oppe i utfordrende tider slik som nå, vil du kunne bli mindre fristet til å ty til usunne mestringsstategier.

Lag en treningsplan som holder deg motivert

Dersom du har hjemmekontor eller til og med har hjemmeskole eller er uten jobb og bekymret over økonomien, er treningsrutiner kanskje det siste du tenker på. Ta hensyn til energinivået ditt (mange personer rapporterer om lavere energinivå fra Corona-relatert stress og mørketid), og tiden du har tilgjengelig, og sett realistiske mål med utgangspunkt i aktiviteter du trives med! Sannsynligheten for at du vil opprettholde treningsplanen din er større om du starter i det små, feirer fremskritt og øker progresjonen gradvis.

Prioriter treningsøktene dine. Personer som setter treningsaktiviteter i samme kalenderen som sine vanlige avtaler pleier lettere å holde seg til sine planer. Du ville vel ikke avlyst tannlegeavtalen fordi du var opptatt med jobb eller rett og slett ikke «følte for det»? Mest sannsynlig ville du ha møtt opp til avtalen, og fortsatt videre med arbeidet ditt etterpå.

Tren på et tidspunkt som passer deg! Mange av de som opprettholder treningsrutiner over en lengre tidsperiode trener på morgenen. Å gjøre deg ferdig med treningen allerede på morgenen kan gi deg en deilig og energisk start, og som fortsetter utover dagen. Andre finner det mer praktisk og verdifullt å ta en pause fra jobben og bevege seg på ettermiddagen når energinivået begynner å duppe. En dose aktivitet kan stimlere hjernen og hjelpe deg gjennom resten av gjøremålene dine for dagen.

Ha spesifikke mål – og kartlegg øktene dine. Heller enn å ha et mål om å «komme i form», sett et konkret mål som «Gå en 30 minutters spasertur på morgenen mandag, onsdag, fredag, søndag.» Prøv gjerne ut en av de mange treningsklokkene eller appene for å holde oversikt over din progresjon – eller rett og slett bruk en kalender for å notere lengden av økten din, distanse og intensitet. Å notere progresjonen kan hjelpe deg holde oversikt, bidra til mestringsfølelse, hjelpe deg med å gjennomføre treningen, samt motivere til å fortsette!

Si det høyt! Fortell en venn om målene dine og hva rutinene dine er, eller publiser et innlegg om det på sosiale medier. Det er mindre sannsynlig at du dropper en økt dersom du vet at kompisen eller venninnen vil spørre deg hvordan det går med treningen. Og om de gir deg positiv tilbakemelding, vil det gi deg litt ekstra motivasjon for din neste økt. Trening med en kompis kan også bidra til å holde deg til treningsplanen. Sett opp regelmessige tider der dere trener sammen – enten der dere holder en sosial distanse eller er i kontakt via telefon eller en videosamtale – der dere kan støtte og motivere hverandre.

Tips for å få bevegelsen du trenger under pandemien

Som med trening uansett tidspunkt, er det viktig at du tar hensyn til utgangspunktet ditt – om du er fersk med trening eller har trent i mange år vil ha litt å si for hvordan du best bør legge opp øktene. Husk å bruke godt og egnet skotøy, og at du begynner rolig med få og korte økter med lav intensitet, og gir muskler og ledd tid til å tilpasse seg den nye aktiviteten, dersom du ikke har trent på en stund.

Tilbring så mye tid utendørs som mulig. Med mindre du er i et meget smitteutsatt område eller må holde deg innendørs på grunn av karantene eller anbefalinger fra helsemyndighetene, forsøk å tilbringe så mye tid utendørs som mulig. Gå deg en tur, løp en runde i skog og mark, eller finn frem sykkelen eller skiene! Hold fornuftig avstand fra andre, og bruk gjerne munnbind dersom du er på et sted med mye mennesker. Den friske luften vil være godt for både kroppen, sjelen og din mentale helse!

Sørg for å variere treningen. Det er lov å lytte til en interessant podcast eller digg musikk når du trener! Kanskje er du hjemme og blir mest motivert til å gjøre noen enkle øvelser samtidig som du ser favorittserien på Netflix? Om du går deg en tur, utforsk nye runder i nærområdet, eller ring en venn for å slå av en prat i samme slengen.

Prøv noe nytt. Har du alltid hatt en liten drøm om å lære deg å danse, forsøke deg på HIIT  (high-intensity interval training) eller bli med på en styrketime? I tillegg til at det finnes en rekke tilbydere på nett, tilbyr Actic gratis onlinetrening og til og med LIVE gruppetimer! Disse timene er for alle og kan utføres hjemme og uten utstyr. Mange opplever at de er mer komfortable med en ny aktivitet når ingen ser på dem. Kanskje finner du din nye lidenskap gjennom en av våre timer! Prøv ut pilates, ATC (Actic Training Circuit), yoga, tabata eller en seniortime!

Tren med barna. Ta turen ut i parken eller hagen, og lek med barna! «Har’n», «Boksen går», sykkeltur, spill basketball eller fotball med barna, kompisene eller kollegaer! Ingenting er bedre enn å tilbringe tid med de du er glad i, gjennom felles aktiviteter!

Legg inn bevegelse i løpet av dagen

For mange av oss betyr hjemmekontor, permittering eller studier, mer stillesitting. Enten det er Zoom-møter, arbeid på pc’en eller seriebinging på Netflix. Men heldigvis er det mulig å snike inn litt bevegelse likevel! Forsøk å se på fysisk aktivitet som et livsstilsvalg heller enn en isolert aktivitet. Å reise deg opp hver halvtime, legge inn noen stretchingøvelser eller styrkeøvelser kan gjøre underverker!

Husk å belønne deg selv

Om nåsituasjonen har gjort det mer krevende for deg å gjøre favorittaktiviteten, er det normalt å føle frustrasjon. Ikke vær for streng med deg selv, men heller fortsett med å eksperimentere med nye treningsformer til du finner noe du liker! Og om du kjenner at motivasjonen for å starte begynner å avta, fokuser på hvor mye bedre du føler deg selv med bare litt bevegelse!

Det kan også hjelpe å gi deg selv en liten belønning for å ha holdt deg til treningsplanen din. Ta et deilig, varmt bad, lag en frukt smoothie eller ring en venn eller familiemedlem. Og husk, de sunne vanene du skaper nå kan hjelpe deg til en sunnere og lykkeligere hverdag også etter at pandemien er over.

 

Kilde: https://www.helpguide.org/articles/healthy-living/exercise

 

[et_social_share]

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetrening

Henter personlige opplysninger…

Du har allerede et aktivt medlemskap hos oss og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Du har allerede en konto hos Actic og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Actic Norge har 22 treningssentre hvor du kan bli kjent med din nye treningskompis. Vi tilbyr deg 7 dagers prøvetrening helt kostnadsfritt! Du kan trene styrke og kondisjon på senteret eller teste ut en gruppetreningstime. 20 av våre sentre har også basseng som inngår i treningskortet ditt. Velkommen inn!

  • Behandling av personopplysninger

    Vi behandler dine personopplysninger med det formål å administrere din avtale med oss, for å forbedre våre tjenester og for å gjøre at din opplevelse hos oss blir så god som overhode mulig. Les mer om vår personopplysningspolicy og medlemsvilkår.

  • Jeg har lest og akseptert Actic sine vilkår
  • Så starter vi!

Så starter vi!