Treningstips

10 enkle øvelser på stranden

Det er ingenting i veien med å slappe av i solen om sommeren, men strandturen kan bli til mye mer enn det! Her er 10 enkle aktiviteter som gir resultater.

Fordelen med å utnytte en fin dag på stranden med aktiviteter, er at du unngår rastløsheten som mange kjenner på etter hvert. Det kan rett og slett bli litt kjedelig å bare ligge stille og halvsove eller lese. Med noen enkle øvelser sammen med en gruppe venner eller alene, blir strandlivet morsommere. Kunnskapen om at kroppen din blir spenstigere er også et pluss i seg selv!

På håndkleet

– Beinløft. Sanden er mykere enn gulvet hjemme, så hvorfor ikke gjøre et par bein- og mageøvelser når du ligger der. Legg deg på ryggen og hold beina rett. Løft føttene ca. 10 cm over bakken. Hold til det begynner å dirre i beina. Hold da i ca. 20 sekunder etter det. Deretter setter du ned føttene. Hvil så i et par minutter, og gjenta øvelsen fem ganger.

– Legg deg på magen og strekk høyre arm forover og venstre arm bakover. Hev overkroppen og beina, slik at bare bekkenet, halve lårene og nedre del av magen ligger mot håndkleet. Hold deg stille i denne posisjonen i ca. 20 sek. Hvil i et minutt eller to og bytt arm. Dette er en bra øvelse for å styrke ryggen.

I sanden

– Gå. Lange turer på stranden er effektive. Du får ikke bare mosjon, men får også med deg mye av omgivelsene hvis du er på ferie. Hvis du vil trene lårene mer effektivt, kan du gå i vannet. Omtrent knedypt er fint.

– Løp intervaller i dyp sand. Løp med korte, raske og kraftige steg. Løp i 30 sekunder, hvil i 30 sekunder og løp i 30 sekunder. 10–15 gjentakelser er passe. Sanden bremser deg, og gjør at du brenner mye kalorier samtidig som du bygger muskler.

– Spill strandvolleyball. På mange strender finnes det nett. Dette er et morsomt spill du blir svett av, og som er effektiv trening. Spill eksplosivt, ta korte og raske steg i sanden. I tillegg til kondisjon trener du også her koordinasjon og bevegelighet. .

I vannet

– Svøm effektivt. Prøv å svømme på ryggen med kraftige beintak. Du kan også teste en tur med baderingen til barna. Hold den i hendene og spark deg frem. Plasser baderingen mellom føttene og ta bare kraftige armtak. Gjør øvelsene i 10 minutter tre ganger om dagen, så har du 30 minutters effektiv svømmetrening som kjennes fantastisk for kroppen!

Slapp av

– Har du noen gang prøvd yoga? Er du en morgenfugl, er det herlig med en yogaøkt en sommermorgen nede på stranden. Det fungerer akkurat like bra i soloppgangen som i lune sommerkvelder. Finn deg gjerne et litt rolig sted, der du for eksempel kan gjøre denne balanseøvelsen. Stå med føttene i skulderbredde. Pust inn og strekk venstre bein bakover. Len overkroppen forover slik at du kommer parallelt med underlaget. Se ned, pust ut og strekk hele beinet bakover. Strekk ut armene foran hodet. Har du problemer med å holde balansen, bøyer du det høyre beinet litt. Klarer du å finne bra balanse, tar du et svømmetak med armene og avslutter med armene rett bakover. Senk beinet sakte, og gjenta med høyre bein. Prøv gjerne ut noen av Actics Yoga-gruppetimer for tips om flere øvelser!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!