Bedre Vaner

Trening og forkjølelse

Tren med snufsete nese eller ikke?

Du går og legger deg på kvelden med tankene innstilt på morgendagens trening. Du våkner på morgenen med piggtråder i halsen og et tungt hode. Hva gjør du? Flere og flere velger å bli i senga når de kjenner at infeksjonen er på innmarsj. Hva skal du egentlig gjøre med treningen når du føler deg dårlig?

Identifiser din forkjølelse

Symptomer over haken

Er du snuskete over haken, altså kun snørr og nysing og ingen andre symptomer? Da kan du trene som vanlig. Det er dog viktig å være oppmerksom på hvordan kroppen føles under treningen og dersom pulsen går opp mer enn vanlig bør du ta det rolig.

Symptomer under haken

Forkjølelse under haken da? Vondt i halsen og hoste? Ja, da skal du hvile, ellers kan det bli alvorlige konsekvenser. Risikoen for å få perikarditt (infeksjon i hjerteposen) er liten, men sjansene er der. Det et helt enkelt slik at virusinfeksjonen som du har i luftveiene kommer seg ned til hjerteposen.

Puls

Pulsen er et kjempebra verktøy for å avveie om du bør trene eller ikke. Vet du hva du har i hvilepuls når du er frisk? Sammenlikne da din puls med din hvilepuls og se om den er høyere. Om den er forhøyet kan det være tegn på infeksjon i kroppen. En økning av hvilepulsen med 20 prosent eller mer betyr at du ikke bør trene. Husk likevel at hvilepulsen kan øke av flere grunner enn infeksjon, for eksempel stress eller overtrening.

Slik sjekker du hvilepulsen din: Ligg og hvil i ti minutter og sjekk pulsen din i ett minutt (når du er frisk). Da har du hvilepulsen din. Du kan også bruke en pulsklokke som registrerer puls på natta. Den lengste pulsen som måles på natta er hvilepulsen. Det er den du skal gå ut ifra når du måler den for å sjekke om infeksjonen påvirker pulsen.

Feber

Har du feber? Da er det hvile som gjelder!

Allmenntilstand

Du skal naturligvis også ta hensyn til allmenntilstanden din og du forstår sikkert at det finnes en enormt stor gråsone her. Forkjølelser kan starte forsiktig og holde seg lenge. Symptomene kan veksle fra feber, hoste og vondt i kroppen til mengder av snørr eller bare litt snufsete. Du må helt enkelt kjenne selv for å ta den best avgjørelsen om treningen. Ja, det er frustrerende å måtte ta et opphold i treningen fordi en forkjølelse kom i veien, men om du ikke gjør det kan du risikere å måtte ta et betydelig lengre opphold.

Teknikk, bevegelighet og rehab

Er du litt snufsete kan du absolutt kjøre lettere styrke og teknikktrening. For eksempel føler du deg OK men er så pass skrall at du ikke bør trene slik du vanligvis gjør. Kanskje kan du da endelig ta deg tid til den der bevegelighetstreningen som stadig blir utsatt nå som du er midt inne i den intensive treningsperioden. Bevegelighet i form av dynamiske stretch er bra, akkurat som en rolig rehab- og prehabtrening. Eller så kan du ganske enkelt gå en tur og dra litt frisk luft inn i lungene.

Når du begynner å føle deg bedre

Det kan være like vanskelig å vite når du kan starte å trene igjen etter en forkjølelse. Bruk samme tommelfingerregel: Er hvilepulsen høyere? Har du vondt i halsen? Hvordan er allmenntilstanden din?

Husk å ta det rolig til du har følt deg frisk i et par tre dager. Deretter kan du dra opp intensiteten til ditt vanlige vante nivå igjen. Husk at immunforsvaret er svekket rett etter en tøff økt, så om du har en pågående infeksjon i kroppen er det som å skyte seg selv i foten dersom du trener hardt ettersom du da gir infeksjonen en vei tilbake. Mange blir gjentatt forkjølet og det kan være nettopp på grunn av dette, at de ikke venter lenge nok med hard trening. Risikoen er stor for at forkjølelsen gjør comeback om og om igjen.

 

 

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!