Tren minnet

Vi har alle har kjent den ubehagelige følelsen av å ikke huske hva vi skulle handle eller navnet på en bekjent. Her får du noen håndfaste tips som kan forbedre minnet. Forskning viser at “Hjernetrening” som lesing, kryssord og sudoku er bra måter å holde i gang minnet. Å komplettere med kosttilskudd, som Omega 3, er også nyttig!  Sosial kontakt ser ut til å ha liknende effekt, selv om sammenhengen her ikke er helt klarlagt.

Med årene svekkes minnet. Det er helt naturlig og er ikke nødvendigvis et tegn på demens. Glemsomhet kan også ha en enkel forklaring, som stress, uro, dårlig søvn eller nedstemthet.

– Om man har hukommelsesproblemer som vedvarer og ikke kan forklares av eksempelvis overbelastning på jobben, da bør man søke hjelp, sier Susanna Vestberg, forsker i psykologi som har jobbet ved Minnesklinikken på Skånes universitetssykehus, til Lunds universitets magasin. Problemene kan komme av en behandlingsbar sykdom, som depresjon.

Hjernen utvikles når den blir brukt. Men den kan også bli sliten eller fastkjørt. Og akkurat som musklene trenger den næringsrik mat, aktivitet og hvile for å ha det bra.

 

Tips for minnet

– Ta en kvarters lur.

– Mediter eller gjør avspenningingsøvelser.

– Stretch kroppen.

– Yoga eller shindo (japansk stridskunst).

– En rask gåtur, gjerne i skogen eller langs vannet.

– Drikk et glass vann og gjør noen armhevninger eller gå ned på huk noen ganger.

– Spis en bit mørk sjokolade og drikk en kopp kaffe eller te.

– Få deg en god latter.

– Lytt til favorittmusikken din.

– Syng og dans.

– Kjæl med dyr eller dine kjære.

– Kompletter med kosttilskudd!

https://www.life.no/produkter/hjerte-kar/omega-3-fettsyrer

Omega-3 er essensielle fettsyrer som kroppen ikke selv kan produsere. Derfor må vi tilføre omega-3 via maten. EPA og DHA (som finnes i fisk og alger) bidrar til hjertets normale funksjon og DHA bidrar til å vedvare normal hjernefunksjon og syn.*

*Den gunstige effekten på hjertet oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. Effekten på hjerne og syn oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley