Spis riktig

Visste du dette om frø?

Sprøtt strøssel

 

Ikke et vondt ord om nøtter, men det finnes flere små godsaker som kan gi maten sprøhet, smak og bra energi. Frø er nøttenes småsøsken – se på dem som kraftpakker i miniformat, fulladet med nyttig fett, fibre og andre ting som får kroppen i gang!

Husk dog at bra-for-kroppen-fettet i frøene lett forvandles til dårlig-for-kroppen-fett om du lagrer dem for lenge. Oppbevar frøene i fryseren, og lukt på dem før du benytter dem. Lukter det muggent, eller om best-før-datoen har gått ut – kast dem. Fettet kan ha harsknet.

Chiafrø

Et frø du sannsynligvis ikke hadde hørt tale om for fem år siden. Nå finnes det knapt et eneste trendy café som ikke har chiapudding på frokostmenyen. Og med rette! Mettende fibrer, de skjelettstyrkende mineralene kalsium og fosfor, nyttige fettsyrer og ikke minst en real dose protein, er gode grunner til det lilla frøets nylig vunnet stjernestatus. De sveller i vann og forvandles til en puddingliknende konsistens, men om du spiser dem tørre popper frøene nesten i munnen når du tygger på dem. Godt!

 

Prøv! Lag et sunt syltetøy ved å småkoke 250 gram fryste bær og ½ dl chiafrø i 10 minutter.

 

Gresskarfrø

Det gjør ingenting om du overdoserer gresskarfrø. Det lett gressaktige frøet gjør nemlig mye godt for kroppen. Det er fulladet med magnesium som er bra for skjelettet og protein som hjelper deg med å bygge muskler. Det inneholder også stoffer som hjelper kroppen å kontrollere blodsukkeret, ifølge en ny britisk studie.

 

Prøv! Bland gresskarfrø og brødsmuler og paner dine kyllingfileter før du steker dem.

 

Linfrø

Nøttaktige linfrø – som må knuses for at du skal få ut de nyttige fettene – kan blant annet hjelpe mot høyt blodtrykk, ifølge en studie publisert i Hypertension. Og ennå bedre, linfrø er en skikkelig bra kilde til lignin, en kostfiber som kan sette fart på den tregeste magen. Men ikke overdoser! Linfrø inneholder også blåsyre, som kan være skadelig ved høye doser. Nøy deg med 1–2 ss per dag.

 

Prøv! Neste gang du baker, bytt ut ett egg mot 1 ss knuste linfrø og tre ss vann (bland og la stå i fem minutter før du tilsetter det i bakebollen).

 

Hempfrø

Hemp har kanskje ikke verdens beste rykte, på grunn av koblingen til narkotika. Men frøene har mange helsefordeler. De har en mild smak og er en meget bra vegetabilsk proteinkilde. Avskallede hempfrø kan du spise som snacks, blande i smoothies eller strø på desserter.

 

Prøv! Bland hempfrø med basilikum, olivenolje, pinjekjerner og parmesan til en skikkelig powerpesto.

 

Valmuefrø

Spis to spiseskjeer valmuefrø og vipps så har du fått i deg din daglige dose av kalsium og zink – som er bra for immunforsvaret. Men hold i hatten, opiuminnholdet i frøene har økt de siste årene. Tysk forskning viser at du ved å spise valmuefrø kan få høyere morfininnhold enn de som gis oralt på sykehus og gir utslag i narkotikatester. Og sjekk tennene etter at du har spist, de små rakkerne sitter godt fast.

 

Prøv! Strø litt valmuefrø over din kylling- eller tunfisksalat

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley