Spis riktig

Mer grønnsaker i maten! 10 tips

10 tips til hvordan du kan spise 500 gram frukt og grønnsaker

Kresne barn og voksne som ikke er så glad i grønnsaker. Eller bare mangel på fantasi på hvordan du skal få i deg mer grønnsaker. Dette kan være to av årsakene til at de fleste av oss (faktisk så mange som 8 av 10) ikke spiser de anbefalte 500 gram med frukt og grønnsaker hver dag, slik vi burde. Her kommer en liste med ti tips som kan få deg til å komme opp i det halvkiloet du trenger, for helsas skyld.

  • Bruk frukt som en oppkvikker til frokost din. Spis fruktsalat istedenfor müsli sammen med yoghurt eller en rød grapefrukt som en avslutning på frokosten.
  • Ja, det er banalt men fakta er at grønnsaker skjært opp i staver og servert før middag virkelig fungerer både for voksne og barn. Skjær opp gulerøtter, agurk, paprika og legg reddiker i en skål. Du trenger ikke en gang dipp når folk er sultne.
  • Gryter er perfekt som mat om høsten og perfekt for å gjemme grønnsaker i. Knuste tomater, bønner og løk forsvinner nesten mystisk ned i grytene og havner ned i selv de mest kresne mager.
  • Fyll ut din kjøttsaus med finrevet gulerøtter, zucchini (squash) eller reddiker. Man blir overrasket over hvor mye gulerøtter man faktisk kan ha i uten at den verken synes eller kjennes på smaken. Ta bare i litt mer krydder. Det er godt for deg og i tillegg minker det kjøttinntaket for deg som ønsker å redusere dette.
  • «Pimp opp» din vanlig salat. Ingen blir spesielt glade av å spise sprø isbergsalat, tomater og agurk. Nei, ta og anstreng deg litt når du lager salaten. Bland litt finrevet hodekål, smaksrike salatblader, søte minitomater i ulike farger, litt kremet avakado og topp det hele med ristet frø eller nøtter.
  • Bruk grønnsakene som saus. Spis guacamole eller en ratatouille sammen med dine koteletter, biffer eller til din kylling.
  • Spis suppe! Om du bare visste hvor mange grønnsaker du kan ha i deg om du lager en kremet grønnsakssuppe. Kok opp poteter, purreløk, hvit løk, gulerøtter, rotselleri i en grønnsaksbuljong. Bland jevnt og tilsett litt fløte. Topp det hele med litt sprøstekt bacon hvis du ønsker.
  • Glem ikke lunsjen! Mange av oss spiser et måltid helt uten grønnsaker når vi spiser lunsj på jobb. Ta og sleng med litt bønner eller andre grønnsaker som det ikke har noe å si om de blir varme, så kan du ta og varme opp alt sammen samtidig hvis du spiser varm mat.
  • Mose, mose, mose. Hvorfor ha bare poteter i potetmosen? Ta og mos litt pastinakk, rotselleri eller blomkål sammen med potetmosen også.
  • Test ut hvordan det er å bytte ut poteter, pasta og ris med stekte bønner, ovnstekte rotgrønnsaker, blomkålsris eller en grønnsaksrøre.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley