Spise riktig

Den beste maten etter trening

Bygge muskler, bli raskere eller gå ned i vekt?

Enten du vil bli sterkere, raskere eller gå ned i vekt, vil et godt sammensatt kosthold får deg til å føle deg bedre i hverdagen samtidig som dine treningsresultater får en skikkelig boost. Næringen du får i deg er dessuten viktig for immunforsvaret, for å gjenopprette kroppens funksjoner. Mange som har et tungt treningsprogram blir syke fordi kosten ikke gir tilstrekkelig med næring. Riktig mat etter trening er mange ganger avgjørende for dine treningsresultater. For å få bra resultat av dine treningsøkter er det også viktig å tenke på når du spiser. Dette gjelder ikke bare for deg som vil bygge muskler, men også for deg som trener utholdenhet eller vil gå ned i vekt.

Restitusjon etter treningsøkten

Etter en tøff treningsøkt er musklene i en nedbrytende (katabol) fase og trenger næring og hvile for å bygge seg opp igjen slik at den blir enda sterkere. Det er altså etter trening at du får resultatene. Uansett hvilke treningsmål du har er det lite lurt å sulte eller ikke hvile. Kroppen får ikke nye byggestener eller energi og du blir lettere syk. Maten som vi spiser etter trening blir til nye byggestener som den nye, forbedrede kroppen består av. Derfor er det viktig at disse byggestener består av høy kvalitet med massevis av næring, sier Lisa Johansson, som er personlig trener og kostholdsrådgiver i Actic. For deg som skal prestere senere samme dag er det viktig å spise noe rett etter treningsøkten. Drøyer det ett døgn eller mer før neste treningsøkt kan du uten problem vente med matlagingen og istedet spise innen 1-1,5 timer etter treningsøkten. Her er Lisas eksperttips til hva du kan spise som restitusjonsmåltid, avhengig av treningsmålet ditt.

Bygge muskler

For deg som har som mål å øke muskelmasse og styrke er det ekstra viktig å spise en kombinasjon av proteiner og karbohydrater etter treningen. Du trenger et overskudd av kalorier for at musklene skal bli større og sterkere. Det kan derfor være smart å legge til et ekstra mellommåltid. Det beste er om du spiser mellommåltidet rett etter treningen. Eksempel på protein- og karbohydratrike mellommåltid:

  • Cottage cheese/kvarg/yoghurt + banan/müsli (Her finner du Lisas enkle og gode müslioppskrift!)
  • Grov brødskive med proteinrikt pålegg som egg/hummus/ost/peanøttsmør
  • Smoothie av bær + havregryn/banan + melk/sojamelk

Bli utholden og raskere

Når du trener med høy puls bruker kroppen først og fremst karbohydrater som brennstoff. For at vi skal orke å prestere kreves det at vi tilfører kroppen dette. Før og etter distansetrening eller intervaller er det ekstra viktig at kroppen får tilstrekkelig med energi. Det er ubehagelig å løpe eller sykle med store mengder mat i magen, så unngå å spise for mye før økten. Test deg fram og se hva som fungerer for deg! I forbindelse med kondisjonstrening er det ikke bare maten som spiller inn, det er også viktig å drikke ordentlig for å beholde kroppens væskenivåer. Eksempel på egnet mellommåltid etter en kondisjonstime:

  • Grov brødskive med mye pålegg, f. eks en kombinasjon av blant annet ost, grønnsaker, cottage cheese, egge, leverpåstei, peanøttsmør, vegetabilsk ost, makrell, kalkun.
  • Grøt + frukt/bær + melk/vegetabilsk melk
  • Smoothie av banan + havregryn + bær + yoghurt
  • Tørket frukt + nøtter/Rawfood-bar
  • Alternativt et hovedmåltid som består av karbohydrater, fett, protein og grønnsaker.

Gå ned i vekt

Dersom ditt mål er å gå ned i vekt kan du, istedenfor å legge til et måltid etter treningen, time treningen etter inntaket av et hovedmåltid. Eksempelvis kan du planlegge treningsøkten før lunsj eller middag. På den måten får du i deg mat uten å legge til et mellommåltid. Selv om du strever etter vektnedgang trenger du å spise nok med mat etter trening for at kroppen skal ha det bra og for å ikke miste energi! Fokuser på å velge kvalitetsmat i moderat mengde.

Eksempel på lunsj/middag etter trening:

  • Laks + søtpotet + brokkoli + cherrytomater
  • Kylling + poteter + avokado + oliven + squash
  • Kjøttdeig av biff + råris + fetaost + grønnkål + paprika

God appetitt!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!