Trening og brystkreft

Mari gikk sterk igjennom kreften

Nå er jeg sterkere enn det jeg var når jeg ble syk

”Nå er jeg sterkere enn det jeg var da jeg ble syk”

Mari Muresu følte at noe var merkelig i det ene brystet. Ikke en kul, bare noe som føltes annerledes. Hun visste at hun har ujevne bryst, og når legene først sa at de trodde at det var en vanlig hormonkule trodde hun på det. Nesten.

– Det var jo naturligvis et sjokk da jeg fikk vite at det var kreft, men på en måte hadde jeg jo begynt å forberede meg på det verste, sier hun.

Nå har det gått et knapt år siden hun ble ferdigbehandlet etter ca. åtte måneder med operasjon, stråling og cellegift.

– Det var en fæl liten tumor, sier hun. Den var hormonresistent så det hjalp ikke for meg å ta hormoner etter operasjonen. Jeg måtte istedet få cellegift.

Mari har vært aktiv hele livet. Da hun var yngre spilte hun basket på elitenivå og siden da har hun fortsatt å trene. Hun tror absolutt at det var viktig da hun skulle starte behandlingene.

– Operasjon, stråling og cellegift tærer på kroppen, så det er klart at det hjelper å være i god form, sier hun.

Under behandlingene trente hun så mye hun kunne etter dagsformen. Behandlingene tok mye krefter og spesielt cellegiftene gjorde at hun var ekstremt trøtt og mye kvalm. Mari tilpasset treningen etter dagsformen, og passet på at hun gjorde noe. Første uken etter cellegiften ble det mest turer, og så hadde hun en kompis som kom hjem til henne og kjørte en styrkeøkt nå og da.

– Bivirkningene man får av cellegift kan være brutale, men jeg klarte meg ganske bra. Jeg vet jo ikke om det var fordi at jeg trente som gjorde at jeg fikk mindre bivirkninger eller om det var fordi at jeg hadde mindre bivirkninger som gjorde at jeg kunne trene. Jeg har lest forskning som sier at man tåler cellegift bedre om man holder seg aktiv, sier Mari.

En som hjalp henne gjennom de tøffe behandlingene var hennes personlige trener David Evans på Actic Solna. Hun trente med David under de periodene hvor hun følte seg piggere.

– Han var alltid motiverende passet på at treningen var på mine vilkår. Han var en veldig fin support, sier Mari. Det gjorde også at jeg kunne holde styrken oppe, selv om man naturligvis mister veldig mye.

Styrken var lettere å beholde. Det var verre med kondisen, som bare ble bare dårligere og dårligere. Hun kunne gå turer med mannen sin og tenke at hun skulle jogge litt, men etter 20 meter pep det i luftrørene. Mari gjorde mye av treningen hjemme, men å komme seg til gymmen ble også viktig – en liten normalitet midt oppi alt.

– Jeg har ikke mange treningskompiser på gymmen men å gå dit gjorde at livet føltes mer vanlig, sier hun.

Hennes beste tips til andre som har kreft er å trene. Å trene det man vil, det man føler for og synes er gøy. Ikke ha noe krav, gjør bare det som føles behagelig.

– Hvem som helst kan jo føle at man ikke orker å gå på trening. Og når man er syk er motstanden mye større. Man er så trøtt, men det går over når man er i gang. Prøv! Man vil føle seg så mye bedre. Har du mulighet til å ha en PT kan jeg virkelig anbefale det.

Nå er behandlingene over og Mari føler seg bra igjen. Hun har fått tilbake både styrken og kondisjonen og er nå på samme nivå som da hun ble syk – kanskje til og med litt bedre.

– Ja, jeg er tilbake. David sa til meg at jeg nå har blitt sterkere enn da jeg ble syk og det stemmer nok. Og så har jeg nesten fått en frisyre igjen.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley