Bedre vaner

Hvor mye skal man trene for å få gode resultater?

Hvor mye skal man trene for å få gode resultater?

 

Når det gjelder trening vil man gjerne finne snarveiene som raskt gir de beste resultatene, for eksempel hvor ofte man skal trene for å få et så godt resultat som mulig. Men snarveien finnes ikke alltid i antallet treningsøkter!

Det går ikke an å si at du skal trene «så mange ganger i uken» for å få de beste resultatene. Noen som trener tre ganger i uken kan få bedre resultater enn en som trener fem eller seks ganger i uken. Alt kommer an på hvordan man trener, hvordan man spiser og om kroppen rekker å hente seg inn igjen. For noen som trener mye, opp mot fem eller seks ganger i uken, vil ikke kroppen få nok restitusjon mellom øktene, dersom man tar seg helt ut på hver treningsøkt. Da blir det utrolig viktig å variere treningen og intensiteten fra økt til økt og la enkelte økter være restitusjonsøkter. Om du derimot trener to eller tre ganger i uken kan du absolutt trene hardt hver økt og få god effekt av treningen din.

Dette gjelder både når du trener kondisjon og styrke, variasjon og øker belastningen på kroppen rolig. Det er også alfa og omega for at du skal oppleve resultater i det hele tatt. Om du trener samme program hver dag over en lenger periode så vil kroppen til slutt være så god på akkurat det programmet at den ikke trenger bruke like mye energi for å klare det som da du startet. Dessuten kommer ikke kroppen til å trenge å bygge mer muskler ettersom kroppen ikke blir utfordret noe særlig mer enn i starten.

Hverdagsmotivasjon som å sykle til jobben eller å gå ut en tur, kan du absolutt gjøre hver dag for å beholde en god grunnkondisjon og fordi det er gunstig for helsen din.

 

Hvor ofte skal man trene for å bygge muskler?

Variasjon av treningsopplegget ditt (altså hvor mange repetisjoner du gjør på hvilke øvelser), vil utfordre kroppen din på en helt annen måte enn om du alltid kjører samme økt. Det tar mellom 48-72 timer for kroppen å hente seg igjen etter en riktig hard treningsøkt, og om du lar den få den restitusjonen den trenger, vil den svare med å bli sterkere. Om du derimot kjører en like hard økt for raskt etterpå vil restitusjonen ikke strekke til og du vil ikke se noen resultat. Det betyr ikke at du skal hvile i 72 timer etter en økt, men du kan trene en lettere økt eller en økt med et annet program. Men det går ikke an å si at dette vil gjelde for alle, heller. Om du er helt ny når det gjelder trening, vil din kropp svare på all form av trening i begynnelsen, til og med lett trening. Men den effekten holder seg ikke i lengden, så det er like greit å starte med å legge inn noen harde økter innimellom samt å legge inn hviledager.

Hvor mye skal man da trene hver uke? Ja, det er vanskelig å si, men det beste er å legge inn flere korte økter i uken i stedet for å forsøke å klemme inn all styrketreningen på en og samme økt. Du kan for eksempel kjøre en klassisk oppdeling av kroppen, der du for eksempel kjører bein, bryst og skuldre en økt, deretter rygg og mage den andre økten, og rumpe og armer den tredje. Da rekker musklene hente seg igjen ettersom du ikke trener samme muskelgruppe så ofte. Du kan selvfølgelig også kjører hele kroppen hver økt, men da bør en av øktene inneholde færre repetisjoner med tunge vekter og en annen økt ha flere repetisjoner med lettere vekter. Variasjon, med andre ord. Med et godt treningsopplegg med ulike tunge økter og bra variasjon på opplegget kan du trene seks ganger i uken og få knallresultater! Men for de fleste, spesielt om trening er nytt for deg, er to eller tre styrkeøkter i uken tilstrekkelig. Senere kan man øke belastningen eller antallet økter derfra.

 

Hvor ofte skal man trene kondisjon?

Når det kommer til kondisjonstrening gjelder samme regler som for styrketrening – variasjon i øktene. Variasjon er viktigere enn å ta stilling til enn hvor ofte du skal trene. Om vi tar løping for eksempel gjelder det å legge inn både lange og roligere økter, og korte og raske økter i løpet av treningsuken.

Om vi sier at du skal løpe tre ganger i uken, kan du for eksempel kjøre en intervalløkt med høy intensitet, en økt der du under en kortere periode løper i et tempo som er litt over komfortsonen, og en lenger restitusjonsøkt.

Det finnes jo mange måter å variere kondisjonstreningen, du kan endre lengden på intervallene, opplegget på intervalltreningen, løpe i terreng i stedet for flatmark, kjøre en annen kondisjonsform enn den du pleier, og så videre.

Om løping er nytt for deg, gjelder det å ikke gå ut for hardt og ikke øke for raskt, verken intensiteten eller lengden på økten, for da er skaderisikoen overhengende. Men akkurat som når du trener styrke, må du øke belastningen på kroppen hele tiden for å bli bedre og fortsette å få resultater av treningen.

Så hvor mange ganger i uken skal jeg trene kondisjon? Begynn med en eller tre økter i uken og komplementere med en eller to styrkeøkter. Og derfra kan du øke, om du vil. Og se til at du får minst 30 minutter moderat kondisjonstrening hver dag for å opprettholde en god helse.

Glem heller ikke at maten du spiser spiller en utrolig stor rolle for restitusjonen. Om du ikke spiser bra, variert og tilstrekkelig mye vil du verken få sterkere muskler eller bedre kondisjon.

 

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetrening

Henter personlige opplysninger…

Du har allerede et aktivt medlemskap hos oss og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Du har allerede en konto hos Actic og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Actic Norge har 22 treningssentre hvor du kan bli kjent med din nye treningskompis. Vi tilbyr deg 7 dagers prøvetrening helt kostnadsfritt! Du kan trene styrke og kondisjon på senteret eller teste ut en gruppetreningstime. 20 av våre sentre har også basseng som inngår i treningskortet ditt. Velkommen inn!

  • Behandling av personopplysninger

    Vi behandler dine personopplysninger med det formål å administrere din avtale med oss, for å forbedre våre tjenester og for å gjøre at din opplevelse hos oss blir så god som overhode mulig. Les mer om vår personopplysningspolicy og medlemsvilkår.

  • Jeg har lest og akseptert Actic sine vilkår
  • Så starter vi!

Så starter vi!