Treningstips

Høsttrening

Beveg deg!

Sommersesongen byr på mange naturlige måter å bevege på seg ettersom været lokker deg utendørs. Vi leker, spiller fotball, sykler og bader. Så kommer høsten. Regn og vind. Til tross for været er det viktig å bevege på seg et par ganger i uka. Husk at barn gjør det du gjør, ikke det du sier. Den beste måten å få barnet ditt til å ha lyst til å bevege på seg er at du selv gjør det. Ved å selv trene får du dem til å forstå at det er en viktig del av hverdagen. Da trenger du ikke å mase om det.

Og hvordan skal man motivere barna til å trene? Trene sammen med dem så klart! Det går kjempebra selv om den ene er stor og den andre liten. Du må bare tilpasse øvelsene. Nedenfor er det et artig og fartsfylt program som dere kan kjøre sammen. Det er ganske enkelt og kort slik at selv et lite barn skal kunne være med. Gutten på bildene er 7 år gammel. Det går fint an å kjøre øvelsene hjemme, eller på gymmet.

Kjør alle øvelser i tur og orden, 10 repetisjoner av hver øvelse med pulsforhøyerne i mellom. Husk å hvile når dere trenger det. Tenk på at det skal være slitsomt men gøy for dere begge. Kjør programmet ett, to eller tre runder avhengig av hvor mye dere orker og har lyst.

 

Øvelse 1a – Armhevningsvariant 1

Den voksne stiller seg i armhevningsposisjon. Barnet kryper under. Når barnet har kommet gjennom på den andre siden går den voksne ned i en armhevning. Da hopper barnet over. Du presser deg tilbake opp og starter pånytt.

armhavning1a

PULSFORHØYER: 30 sekunder høye knær

hoga_knan

Øvelse 1b – Armhevningsvariant 2

armhavning1b

Barnet stiller seg i armhevningsposisjon og går ned i en armhevning. Den voksne hopper sideveis over barnet enten når barnet har strake eller bøyde armer, avhengig av hvor høyt du vil hoppe. Armhevningene kan utføres på kne for både voksne og barn.

PULSFORHØYER: 30 sekunder Mountainclimbers

mountainclimbers

 

Øvelse 2 – Situps

situps

Ligg med føttene mot hverandre. Dere kan hekte de i hverandre om dere vil. Gjør situps samtidig og gi hverandre en high ten (klapp sammen hendene) hver gang dere kommer opp.

 

PULSFORHØYER: 10 hopp

upphopp

Øvelse 3 – Benkast

benkast1 benkast2

Den voksne ligger på gulvet og har hodet mellom barnets føtter og holder hendene rundt barnets ankler. Strekk begge bena rett opp i luften. Barnet dytter de tilbake, enten rett ned eller litt til siden. Du skal løfte bena opp igjen. Bytt plass. Pass på å ikke slenge hverandres ben for hardt. Tilpass etter hvor sterke dere er. Korsryggen skal ikke løftes fra gulvet.

 

PULSFORHØYER: 30 sekunder Skihopp

skidhopp

Øvelse 4 – Knebøy

knaboj

Her må dere tilpasse hvor mye vekt dere skal legge på hverandre. Har du ett lite barn er det perfekt å ta han/henne på ryggen eller på magen og kjøre knebøy. Du som voksen kan istedenfor å sitte på ryggen til barnet ditt, legge hendene dine på skuldrene og gi motstand. Eller legg ett ben på den den ene skulderen til barnet.

 

PULSFORHØYER: 5 Burpees

knabojburpee2

 

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!