Treningstips

Finn treningsvanen som varer

Treningsmotivasjon vokser ikke på trær, og det som skulle være en god start på det nye treningsåret – kan nå føles litt tyngre enn man skulle trodd. Fortvil ikke, nå hjelper vi deg som ikke har kommet helt i gang. Sammen skal vi finne treningsvanene som varer livet ut!


Våre 10 beste tips:

 

1. Sett deg klare mål for treningen
Et mål kan både være motiverende og demotiverende når du skal i gang med treningen. Man trenger ikke sette seg hårreisende mål som er vanskelig å nå, men det kan være så enket som å skulle trene tre ganger i uka, løfte din egen kroppsvekt i markløft eller klare et antall burpees på 10 minutter. Er det dine mål du følger, eller har du hoppet på vennen din sine målsetninger? Oppskriften for å lykkes er å sette opp personlige mål som passer nettopp deg!

2. Gjør målene dine målbare
Om du skal trene deg opp til et løp eller nå en bestemt prestasjon er det lett å ha kontroll på om du faktisk er i rute for å nå målet ditt. Uspesifikke mål som ”jeg skal begynne å trene mer” kan være vanskelig å følge opp. Derfor er det lurt å gjøre treningsmålene dine både spesifikke og målbare: ”Jeg skal begynne å trene to ganger i uka”.

3. Legg treningsplanene i kalenderen
Treningen skjer ikke av seg selv, og det er derfor viktig å planlegge når man skal trene. I en ellers hektisk hverdag er det lett å finne på unskyldninger for at man ikke rekker treningen, og det er derfor lurt å legge treningen inn i kalenderen. Da har du både planlagt og ryddet tid til det, så da gjenstår det bare å gjennomføre!

4. Ikke for brå endring
Planlegg treningen din etter hvordan treningslivet ditt kan se ut, og ikke hvordan du vil at det skal se ut. Forstår du forskjellen? Du vil kanskje få til fire økter i uka, men når du ser på hvordan hverdagen din egentlig er innser du at du kanskje bare klarer to. Skru ned forventningene dine og møt deg selv ser du er i dag, så kan du heller oppjustere etter hvert!

5. Varier treningen din
Ja, det er kanskje morsomt å løpe på tredemøllen eller gå på én spesiell gruppetime i uka, men du har mye å vinne på med litt variasjon! For det første blir du nok ikke like lei om du varierer litt, du får en ny utfordring og du kan unngå slitasje ved svært ensformig trening.

6. Tren med en venn
Har du en venn som allerede er godt i gang med sine treningsrutiner? Bli med vedkommende på trening, da er det både lettere å komme seg over dørstokkmila men også å gjennomføre økten.

7. Gjør noe nå! Ja nå.
Du kan alltids starte med 10 knebøy, 10 push ups og 10 sit ups nå med en gang. Litt trening er bedre enn ingen trening – og gjennomfører du dette akkurat nå, ser du hvor lav treningsterskelen egentlig er!

8. Kjøp nye treningsklær
Litt overfladisk er det, men det er et faktum at det kan være lettere å komme seg på trening om man føler ser frisk og fresh. Det trenger ikke koste skjorten heller, for de store kjede har masse flott treningstøy til en rimeligere penge.

9. Prioriter riktig
Når du har planlagt at du skal trene, er det treningen som gjelder. Ikke la små ting komme i veien for å distrahere deg. Hvis du skal lykkes må du prioritere treningen.

10. Book tid med en personlig trener
Synes du det er vanskelig å bare ta turen til treningssenteret, eller å gi full gass under øktene du kjører selv? Prøv å tren med en personlig trener. Du får hjelp til å nå målene dine pluss at det er vanskeligere å droppe økten når du vet noen står å venter på deg! Som nytt medlem hos Actic får du 2 timer med en PT/treningsveileder inkludert.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley