Bedre vaner

Slik takler du sommervarmen

Varmt på trening – slik takler du varmen

Sommer og utetrening hører virkelig sammen. Mange er på ferie eller bare passer på å få trent utendørs når sola skinner og himmelen er blå. Men noen ganger kan solen bli litt for varm og himmelen litt for blå og varmen kan være en hindring når du ønsker å trene hardt. For mange som er litt følsomme for varme, kan det være forferdelig å trene når sola virkelig skinner og det føles nesten som om man ikke får puste. Nå er det vanligvis ikke så mange slik dager i løpet av den norske sommeren, men plutselig parkerer det et høytrykk her for et par uker, og da blir det varmt. Men ta det rolig, det finnes løsninger på dette!

 

Tren tidlig på morgenen

Sørg for å komme deg opp tidlig på de dagene du ønsker å trene, før sommervarmen slår til. Sørg for å ha lagt frem treningstøy og sko, slik at du kan gå direkte fra sengen. Da har du også gjennomført treningen før frokost og kan bruke resten av dagen til andre sommeraktiviteter. Du kan selvsagt også trene på kvelden når varmen har blitt mindre intens, men om sommeren blir det sene kvelder, og det kan føles litt som å kjempe i en oppoverbakke for å komme seg ut når du har en stor grillmiddag i magen.

Kjøl ned hodet

Pass på at hodet holder seg kald mens du trener når det er varmt. Ha en caps på deg (som også er godt for øynene dine slik at du ikke trenger å myse hele økten), og hvis du vil kan du ta en svamp og en bøtte med vann og ha ved siden av deg når du trener, slik at du kan presse ut vann over hodet når du blir varm.

Ta med vann

Hvis du skal løpe, så sørg for at du har med deg vann. Først og fremst for å kunne drikke, men også for å tømme over hodet når det blir veldig varmt.

Tren når det regner

Det er kanskje ikke det mest glamorøse løsningen men hvis du ønsker å trene hardt kan det være fint med hjelp fra de kjølige skyene.

Senk intensiteten

De dagene det virkelig er varmt så trenger du kanskje ikke å kjøre de tøffeste øktene dine. Forsøk litt yoga eller en lett og kort løpetur. Spar dine tøffeste økter til mer kjølige dager.

Finn deg en avkjølende trening

Bor du i nærheten av en strand? I så fall finnes det en veldig bra måte å trene uten å smelte helt selv om det er midt på dagen. Prøv for eksempel å veksle mellom runder med svømmeintervaller i det kjølige vannet og styrkeintervaller. Du kan enten kjøre alene eller med en venn. Hvis du kjører alene, kan du bare bestemme avstanden du skal svømme, kanskje rundt en bøye, eller til en liten øy og tilbake. Men ikke begi deg ut på noen lange svømmeturer alene uten at noen ser på deg.

Hvis du trener med en venn, har vi noen tips: En gjør seg klar på stranden mens den andre går i vannet. Den som er på stranden kjører 20 knebøy, 20 push-ups, 20 sit-ups mens den andre svømmer med høy intensitet (det spiller ingen rolle om du kan svømme crawl eller svømme bryst, så lenge du blir sliten). Den som trener styrke roper når han/hun har gjennomført halvparten slik at den som svømmer kan snu. Deretter bytter man og den som bare har svømt kjører nå styrke, og så tar man fem runder hver. Resultatet av økten blir da 100 push-ups, knebøy og sit-ups og i tillegg har du fått opp kondisjonen i vannet. Og siden du får kjølt deg ned i vannet med jevne mellomrom blir det aldri så varmt som det blir ved andre treninger i varmen.

Les mer:

Styrketrening i sommer

Grønt på grillen

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Henter personlige opplysninger…

Du har redan ett aktivt medlemskap och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Du har redan ett konto hos Actic och kan därför inte nyttja Prova på erbjudandet. Kontakta din anläggning om du har frågor kring ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Så starter vi!