Bedre Vanor

Trene til tross for forkjølelse? Her er svaret!

Sykdom og trening hører ikke sammen

Er du en av de som vifter bort en sår hals og kjører på som vanlig med treningen? Da er det på tide på tenke deg om. Treningssenteret vil fortsatt være der når du blir frisk. Vi lover!

Om du kjenner at en forkjølelse er på vei, er det viktig å avvente med treningen til du vet hvordan forkjølelsen utvikler seg. Å trene i en slik tilstand gjør ofte mer skade enn nytte. Tips! Sjekk hvilepulsen på morgenen, med fingrene mot håndleddet. Slår pulsen over ti slag mer enn normalt, er det et tegn på at kroppen holder på å bekjempe en infeksjon. Her er noen råd om sykdom og trening.

Trene med…

Feber?

Nei. Dersom feberen er forårsaket av influensavirus kan treningen forverre virusets negative effekt på musklene. Trening ved feber og sår hals øker risikoen for å utvikle eller forverre en allerede eksisterende myokarditt (hjertemuskelbetennelse).

Sår hals?

Helst ikke. Om du har fått litt vondt i halsen og mistenker at en forkjølelse er på gang, bør du avvente med treningen for å se hvordan det utvikler seg. Allmenne forkjølelsessymptomer i kombinasjon med sår hals øker risikoen for, og kan være tegn på at du allerede har, hjertemuskelbetennelse (som ikke alltid gir symptomer). Du skal aldri utsette kroppen for belastningen som en treningstime innebærer. Dersom du ønsker å bevege på deg, anbefales en gåtur, så lenge du ikke har feber.

Rennende nese?

Helst ikke. Dersom du har begynt å få litt rennende nese og mistenker at en forkjølelse er på gang, bør du vente i minst 2-3 dager for å se hvordan det utvikler seg. Om du fortsatt kjenner deg like snufsete etter det, men uten øvrige sykdomssymptomer i hals og bryst, kan du prøve en roligere treningsøkt. Det samme gjelder etter at en forkjølelse har gitt seg. Dersom du kun er snufsete men føler deg ellers frisk, kan du begynne å trene rolig og økte etter hvert for å se hvordan kroppen reagerer.

Hodepine?

Det finnes ingen generelle råd, da det er mange årsaker til hodepine. En vanlig årsak er spenningshodepine på grunn av stress. I slike tilfeller er det bra å trene. I de fleste tilfeller bør du likevel hoppe over treningen dersom du har hodepine, spesielt om du i tillegg har vondt i kroppen og føler deg ute av form. Det kan være et tegn på at en forkjølelse er på vei.

Hoste?

Om du har en forkjølelse som nesten har gått over, men en sta tørrhoste som henger igjen, kan du prøve å trene – men vær obs på hvordan kroppen reagerer. Start rolig med oppvarming og kjenn etter. Dersom du har slimhoste og føler deg i dårlig form, hopp over treningen.

Muskelstølhet?

Ja, du kan trene med støle muskler, men om stølheten (som kommer av membranskader på cellene) er såpass intens at den setter en stopper for presentasjonen, kan det være lurt å ta det roligere. En lett joggetur eller en gåtur er bra for stølheten da det øker blodsirkulasjonen som fremskynder helningsprosessen av de skadede cellene.

Bakrus?

Det finnes ikke noe forbud mot å trene når man er i bakrus, men treningen gjør i så fall mer skade enn nytte. Alkohol skader cellenes membran, og om du utsetter kroppen for trening, når den egentlig trenger å hente seg etter alkoholens gift, kan treningen resultere i en nedbrytende effekt på kroppen. Hvile, drikk vann og ta en lett gåtur til du kjenner deg pigg igjen.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!