Bedre Vanor

Tren din hjerne frisk!

Trening er like bra som medisinering

Hjertet slår fortere, du kjenner kanskje et trykk over brystet og følelsen av uro tar nesten overhånd. Eller så tror du plutselig at du er dødelig syk og den følelsen er så virkelig at du nesten får panikk. Begge disse scenariene handler om angst, en tilstand som kan ytre seg på like mange måter som det finnes mennesker. Angst er svært vanlig. Hver 5. svenske berøres en eller annen gang i livet av angst eller depresjon, og de er ofte tett forbundet med stress. Stress gjør oss mer sensitive for angst og det ene leder lett til det andre om man ikke forhindrer det, for eksempel med trening.

– Vi har lenge visst at trening påvirker hjernen, men jo mer vi forsker på det, desto mer får vi vite om hva som faktisk skjer i hjernen når vi beveger på oss, sier Anders Hansen, psykolog og forfatter til boken ”Hjernesterk” om hvordan trening påvirker hjernen, som ble utgitt tidligere i høst.

Det er ufattelig kraftige mekanismer som settes igang i hjernen når vi får opp pulsen og blir svette. Så kraftfulle at mosjon ofte er like, eller til og med mer effektive enn psykofarmaka.

Stress, sinne og uro øker kortisolnivåer i kroppen, et system som har blitt utviklet i milioner av år. Økt kortisolnivå i seg selv er ingen fare, dersom de går over fort. Våre hjerner er de samme som en gang bodde på savannen, og der var det helt avgjørende at denne stressreaksjonen fungerte for at vi skulle reagere raskt på eksterne trusler, for eksempel et farlig dyr, for siden å kunne slappe av igjen. Denne funksjonen har kommet på kant med vårt moderne samfunn. Om vi er stresset av jobben eller urolige for huslånen, hjelper det ikke å løpe derfra eller å starte et slagsmål. – Systemet vårt står og putrer hele tiden og det er skadelig. Men trening får ned kortisolnivåene i blodet, sier Anders Hansen.

forsell_yvonnedsc_0024– Hvor mye du trenger å trene for å føle deg bedre er helt individuelt, men studier viser at både lett og hard trening gir resultater. Så start lett og finn en treningsmengde og treningsform som får deg til å føle deg vel, sier Yvonne Forsell, professor og psykiater ved Karolinska institutt.

Mens du trener går kortisolnivåene i kroppen opp – det å trene fysisk skaper altså en stress i kroppen, men stresset synker relativt raskt etter treningsøkten og deretter får du en boost av feel-good-hormoner i kroppen, for eksempel endorfiner, som får deg til å føle deg bra.

Trening fungerer både i den akutte stress-situasjonen – du kan ikke stresse og uroe deg over ting og tang samtidig som kroppen må fokusere på den fysiske aktiviteten – og på lang sikt, i og med at kortisolnivåene holdes lave. Dessuten kan det sosiale aspektet som kommer med treningen være avgjørende for noen som er deprimerte. – Innen psykiatrien er det alltid tabletter, men det er jo en selvfølge at man ikke har det bra om man aldri beveger på seg, sier Anders Hansen.

Som vi sa tidigere har vi den samme hjernen nå som våre savanneforfedre som levde for mange tusen år siden. Tror du at de satt på rumpa hele dagen? Nei, vi er skapt for å være i aktivitet, hvis ikke så føler vi oss dårlige.

Ok, vi vet nå at vi skal bevege på oss, og at trening er minst like effektivt som psykofarmaka dersom man er stresset, har angst eller er deprimert. Men er det virkelig så lett å bare sette igang og trene om man ikke føler seg bra?

– Ta med en treningskompis! Det blir enklere å komme seg avgårde når man har avtalt med en kompis. Om man føler seg nedstemt kan det være fint å ha en kompis som heier på deg på treningen, sier Yvonne Forsell.

Så, om du kjenner noen som har det dårlig, ta han eller henne med på trening. Om du selv føler deg dårlig, ikke vær redd for å be en kompis om å være din treningskompis.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!