Bedre Vanor

Tren bort sykemeldingene

Vær friskere på jobben!

Stressrelaterte sykdommer som utmattelsesdepresjoner er alt for vanlige årsaker til sykemeldinger idag. Det er ikke bare bedriftene som taper på det, for individet innebærer det en lang og tung rehabiliteringsperiode for å komme tilbake til arbeidslivet.

For å være regnet som utmattelsesdeprimert skal man ha hatt utmattelsessymptomer i minst to uker, både fysisk og psykisk. Man skal også kunne se stressfaktorer som har pågått i minst seks måneder. Kort sagt er det tilstrekkelig med tid for å bremse før det går for langt dersom man er oppmerksom, både som ansatt og som arbeidsgiver. Ettersom mange av symptomene er fysiske, for eksempel verk, magesmerter, orkesløshet og søvnproblemer, kan det være vanskelig å få igang treningslysten. Men fysisk aktivitet er en viktig vei ut av utmattelsen, og det er viktig å begynne så tidlig som mulig, selv med små steg. Hva slags trening som utføres er ikke vesentlig, det viktigste er at personen liker det. Det kan være gåturer, dans eller kampsport. Til å begynne med kan det være nok med å gå ned trappene og ut på gata og tilbake.

Om vi går noen steg tilbake – før noen i det hele tatt rekker å falle ned i utmattelsesdepresjon, eller noe i nærheten. Foruten det åpenbare – å se til at alle medarbeidere har rimelig arbeidsbelastning, kjenne seg delaktig i endringer og så videre – er oppmuntring til fysisk aktivitet blandt det viktigste for å forebygge psykiske lidelser. Mange bedrifter har forstått at dette er viktig og har subsidiert treningsmedlemskap eller yoga på kontoret. Noen går til og med så langt at de har innført obligatorisk fysisk aktivitet, nettopp for å forebygge psykiske lidelser.

Egentlig er ikke dette noen overraskelse. De fleste av oss vet at det er godt for hjernen å trene etter en stressende arbeidsdag, eller å gå ut og løpe i lunsjen, og hvor avslappende det er etterpå. Regelmessig trening er blandt de beste måtene å forebygge stress ettersom kortisolnivået i kroppen på lang sikt senkes og skaper en beskyttelse mot stress. Dersom man oppfordrer medarbeiderne til å trene regelmessig vil man i bonus få medarbeidere som er piggere, mer effektive og mer kreative enn de som ikke beveger på seg.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!