Bedre vaner

Spise før og etter trening

Slik spiser du rett før og etter treningen

Spis riktig – når, hvor, hvorfor?

Om du trener har du også mye å vinne på å tenke på hva du spiser før og etter trening. Du har sikkert hørt at du blir det du spiser – og det stemmer i stor grad. Kroppen kommer til å svare bedre eller dårligere på treningen din avhengig av hvor og hva du spiser.

Hva skal jeg spise før trening?

Det finnes egentlig ingen strenge regler for hvor eller hva man skal spise før og etter treningen. Det viktigste er at du faktisk spiser før du trener. Du kommer ikke til å få ut så mye ut av treningen om du hele tiden tenker på hva du skal spise til middag. Og er du ordentlig sulten kommer du til å være orkesløs og det er ikke optimalt for treningsresultatene.

Hvor tett inntil treningen du kan spise er veldig individuelt, men sats på å spise et lite måltid cirka en til to timer før treningsøkten. Noen klarer å spise enda nærmere inntil treningen, men mange får problemer med hold og kvalme. Det avhengig selvfølgelig av hva du skal trene også. Om du har en ren styrkeøkt går det an å spise nesten like før trening, hvilket ikke er like passende om du skal løpe intervaller, framfor alt ikke om du har anlegg for løpermage.

Sats på å få i deg vanlig mat og prøv å ikke ty til bars eller pulver. Dessuten er det klart bedre for lommeboken. Og du skal spise noe som inneholder både karbohydrater og protein. Helt enkelt fordi at karbohydrater er kroppens bensin som gjør at du orker gjennom hele økten. Proteinet gjør at du holder deg mett lengre og bygger opp kroppen etter treningen.

Du trenger ikke å gjøre det så vanskelig for deg selv. Det går fint å ta en skive med ost og skinke, drikke et glass melk og spise frukt, eller spise et kokt egg og frukt.

Hva skal jeg spise før trening på morgenen?

Det kan være vanskelig å få til spising om du trener tidlig på morgenen, men det finnes måter å komme seg rundt problemet. Et triks som løser det meste er å drikke smoothie lagd på frukt eller bær og naturell yoghurt (naturligvis kan du pimpe den så mye du vil, men det er en bra base). Du kan delvis spare inn dyrebare morgenminutter ved å drikke den på vei til treningen. Dessuten går det ofte å få i seg en smoothie selv om man har vanskeligheter med å spise tidlig på morgenen. Du kan også nøye deg med et glass melk som inneholder både protein og karbohydrater og gjør at du får i gang energien i kroppen.

Du kan også vente med å spise til etter treningen, men da pleier kroppen virkelig å gå på tomgang. Å ha en smoothie i bagen gjør det lett å få i seg nok næring rett etter trening. Siden kan du fylle på med en brødskive når du har kommet deg på jobben eller hjem.

Vi reagerer ulikt til trening på fastende mage. Noen er veldig slappe eller starter å føle seg dårlig og andre klarer det fint. Du må helt enkelt teste deg fram.

Hva skal jeg spise etter trening?

En god regel er å spise dagens største måltid etter trening, uansett når du trener. Og det kan gjerne komme så nært etter treningen som mulig. Om du har et stykke hjem fra senteret og det drøyer mer enn en time før du kan spise, kan det være bra å ha med seg noe som både inneholder karbohydrater og protein som du kan spise rett etter trening. Siden kan du spise et fullverdig måltid når du kommer hjem. Etter treningen kan du ha ekstra fokus på protein for å hjelpe kroppen med å bygge seg opp slik at du kommer i form. Protein er kroppens byggesteiner og uten de får du ikke sterkere muskler. Men du kan heller ikke hoppe over karbohydratene når du spiser etter trening. Karbohydratene fyller på energilagrene igjen og hjelper deg å restituere etter trening. Bra mat som du kan spise til middag etter trening er kjøtt/kylling/fisk med potet/ris og grønnsaker eller spise en vegetarisk proteinkilde som linser, bønner eller tofu.

Spise etter treningen på kvelden

Når det gjelder spising etter trening på kvelden er det viktig å tenke på hvilken tid du spiser, slik at det ikke går ut over søvnen når du legger deg med en mage full av mat. Et tips om du trener etter middagen, er å dele opp middagsporsjonen i to. Du spiser den ene halvdelen før trening og den andre når du har kommet hjem igjen. Du kan også bare spise et vanlig mellommåltid etter trening, men pass da på slik at du ikke spiser for lite. Du kan spise en liten omelett med grønnsaker eller kesam med frukt og nøtter. Spar helst ikke hele middagen til etter trening da det kan bli veldig mye mat i magen når fordøyelsessystemet skal hvile på natten. La også hovedvekten ligge på protein som hjelper kroppen å bygge seg opp når du hviler og som ikke gir like mye energi som karbohydrater.

Spise etter trening for å bygge muskler

Vil du bygge muskler handler det ikke bare om hva du spiser etter trening. Du må også være nøye med hva du spiser før trening. Og ja, også innimellom der. Det er da kroppen er som best på å bygge opp musklene. Spise gjerne innen 30 minutter etter trening. Sats på rikelig med mat som inneholder karbohydrater, protein og gode fetter fra for eksempel oliven, avokado, fet fisk og nøtter til alle dine måltider. Pass også på å spise tilstrekkelig mye. Om du vil bygge må du ligge på et lite overskudd slik at kroppen faktisk har byggesteiner å ta av. Men ikke for mye, for da vil det bare lagret som fett. Det beste er å prøve og se hvordan kroppen din fungerer.

 

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley