Bedre Vanor

Slik sover du godt om natten

Slik sover du godt om natten

En god natts søvn er viktigere enn du tror. Det er da kroppen henter seg inn, kommer til hektene igjen og blir sterkere.

Når du sover, sender hjernen signaler til musklene om å slappe av. Under den aller dypeste søvnen bygges musklene opp igjen etter dagens treningsøkt. Hvis du sover for lite, går det ut over denne oppbyggingen, og du vil ikke få så mye ut av treningsøkten som du ellers ville fått.

Mens vi sover, styrkes immunforsvaret også. Hvis du sover dårlig, fører det til færre antistoffer, og det blir tøffere for kroppen å bekjempe bakteriene du blir utsatt for. Også tilhelingsevnen og den generelle restitusjonen avhenger av god søvn.

Nedenfor finner du noen tips om hvordan du får bedre søvn:

  • Soverommet skal være mørkt, stille og svalt – cirka 17–18 grader er bra.
  • Unngå å drikke kaffe, te, Coca Cola og energidrikker mindre enn seks timer før leggetid.
  • Forsøk å legge deg til faste tider.
  • Unngå høneblunder midt på dagen, og unngå å sove for lenge (mer enn 9 timer).
  • Prøv å drive fysisk aktivitet hver dag – sykling, turgåing, svømming, gymnastikk osv.
  • Sett av tid til å roe ned før du går til sengs.
  • Lag deg faste ”leggerutiner”.
  • Utfør avslappende aktiviteter eller avspenningsøvelser før du sovner.
  • Ta et varmt bad cirka én time før du legger deg.
  • Ta en spasertur på 20–30 minutter cirka 1,5 time før leggetid.
  • Gå ikke til sengs uten å være søvnig.
  • Sørg for at du bare bruker sengen til søvn og/eller sex, og aldri til arbeid, TV-titting osv.

Sov godt!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley