Bedre Vaner

Pollensjokk! 8 tips til løperen

Hold igang løpingen til tross for allergien

Himmelen er blå, solen varmer, små grønne blader begynner å spire på busker og trær, nesa renner, øynene kiler og du orker ikke mer. Ja, pollen er virkelig en bakside av det ellers så fine været. De som kjenner pollen i været tidlig er løpere. Nå som grusen akkurat var blitt feid fra gangveiene og utendørs løpingen begynner å føles godt, blir formen plutselig dårligere.

Hver 4. nordmann har pollenallergi og når nivåene er så høye som nå, når bjørken blomstrer som mest, kan til og med de, som ikke har pollenallergi kjenne irritasjon i luftveiene og kløe i øynene. Er du riktig uheldig kan problemene vare fra or- og hasselblomstringen i mars, til buroten slutter å blomstre i oktober. Som allergiker bør du tenke på at problemene forverres om du er ute og springer mye på våren, ettersom du puster inn veldig mye pollen under en løpetur. Kanskje må du senke intensiteten for å få ned pustefrekvensen. Om du har astma må du kjenne etter ekstra mye og varme opp ordentlig under pollensesongen.

Ok, vi vet at pollen finnes og er plagsom. Så hva kan vi gjøre med det?

  • Det mest innlysende er å gå til apoteket og lade opp med det du trenger av medisin. Selv om du klarer deg med reseptfrie legemidler bør du også helgardere deg med tabletter, nesespray og øyendråper når pollennivåene er på sitt høyeste
  • Løp på morgenen. Pollennivåene blir høyere utover dagen.
  • Ta en løpetur som ikke går langs større veier eller midt i byen, der eksos og støv irriterer dine luftveier ytterligere.
  • Drikk mye. Om dine luftveier er tørre vil de bli mer irriterte.
  • Løp kortere turer. Det er fremfor alt når du løper lengre turer at du kjenner at syreopptaket blir dårligere på grunn av at slimhinnene i nesa og halsen svulmer opp.
  • Pass på å løpe når det regner. Når det regner synker pollennivåene kraftig. Eventuelt løp rett etter at det har regnet.
  • Løp på løpebånd. Det er jo ikke akkurat artig å løpe inne når det akkurat har blitt fint i været, men er du veldig sensitiv kan det faktisk være en god idé mens pollen herjer som verst.
  • Kjøp en pollenmaske til løpeturene. Den ser ut som et munnbind og filtrerer effektivt bort pollen og andre irriterende partikler.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!