Bedre Vanor

Nyt dagslyset og bli mer opplagt

Nyt dagslyset og bli mer opplagt

Når det er mørkt, skiller kroppen ut hormonet melatonin. Dette gjør at vi blir trøtte – kroppens naturlige reaksjon når det er mørkt, er å sove og hente seg inn igjen. For at vi skal holde oss opplagt er det derfor viktig å være ute i dagslys, også om høsten og vinteren, i den grad vi har mulighet til det.

Det er viktig å huske at solen påvirker oss positivt selv om den ikke skinner, og det anbefales å være ute en halv time hver dag for å få fordelene av dagslyset. Det viktige lyset utendørs stimulerer hjernen og gjør oss mer opplagt. Lampene vi har hjemme, har sjelden like god virkning, men det finnes spesielle dagslyslamper som stimulerer hjernen på samme måte.

Sol deg med måte

I takt med at det blir stadig mørkere og vi blir mindre eksponert for dagslys, produserer kroppen mindre vitamin D. Vitamin D spiller en viktig rolle i den kontinuerlige nydannelsen og oppbyggingen av skjelettet. I sommerhalvåret dekker solen vanligvis hele dagsbehovet for vitamin D. For en person med lys hud er det for eksempel nok å sole seg i badetøy i cirka 30 minutter for at kroppen skal produsere sitt eget dagsbehov av vitamin D.

Det er imidlertid viktig at du ikke overdriver solingen – for mye eksponering for sollys kan nemlig ha negative konsekvenser. Jo mer hud som eksponeres for sollys, desto mer vitamin D kan kroppen produsere. Det er litt vanskeligere for mørkhudede personer å utnytte denne effekten, siden den mørke hudfargen fungerer som beskyttelse mot solstrålene.

Bra mat med vitamin D

For å kompensere for mengden vitamin D som kroppen selv danner i sommerhalvåret ved hjelp av dagslyset, er det ekstra viktig å få i seg vitamin D via maten i vinterhalvåret. Fet fisk, for eksempel makrell og laks, eggeplomme og meieriprodukter er gode kilder til vitamin D. Lettere meieriprodukter er ofte tilsatt vitamin D, siden det bare er i fetere meieriprodukter som smør og fløte at vitaminet forekommer naturlig. Sopplukking kan være en fin hobby om høsten. Kantareller har høyt innhold av vitamin D.

Om sommeren er det som sagt ofte tilstrekkelig å oppholde seg utendørs i dagslys en del av dagen for å dekke behovet for vitamin D. I vinterhalvåret kan du dekke behovet ved for eksempel å spise 100 gram makrell og 100 gram laks hver uke, pluss et egg og et glass melk om dagen. Det dekker behovet, selv om du ikke er ute i det hele tatt. Du bør imidlertid alltid forsøke å være ute i dagslys så mye du kan, slik at du produserer ditt eget vitamin D.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!