Bedre vaner

Forbedre dine resultater med mental trening

Få treningsrutinene til å vare gjennom mental trening

Synes du at treningsresultatene ikke helt kommer? Føles det tungt å komme seg på trening? Har du ikke det lille ekstra å gi? Det er kanskje ikke i kroppen feilen sitter – du trenger mental trening.

Hva er mental trening? 

Det kan jo høres svært så pretensiøst med mental trening innen idrett, at det er noe som kun eliteidrettsutøvere driver med. Men det er ikke tilfelle – mental trening innen mosjonsidrett kan være minst like effektivt. Det kan handle om visualisering av at du lykkes eller om å sette seg mål. Alt som får din hjerne med å være med på notene når du vil prestere. Av og til er innstilling alt og det er den du skal fokusere på i mental trening. Det er viktig å huske at dette ikke er noe konkurranse og at det ikke handler om å bli best på mental trening.

Mental trening – metoder

Visualisering 

Tenk deg at du løper et løp og at du løper i mål på lette ben med armene i været. Ny personlig rekord! Jublende publikum og medaljen rundt halsen.

Nå tenker du istedet at du hinkar over målstreken med krum rygg og blikket i bakken. Blodige gnagsår på føttene og tomme tribuner i regnet.

Du skjønner sikkert hvor vi vil med dette. Det handler om å visualisere og se dine mål slik du vil nå det. Hjernens innstilling spiller en utrolig stor rolle for hvordan du kommer til å lykkes. Om du føler at du har en negativ innstilling til hvordan noe kommer til å gå, forsøk da å identifisere hva det er som gjør at du føler det slik. Har du ikke trent nok? Er du skadet? Gikk det dålig forrige gang og nå er du jaget av negative tanker i hodet?

Når du vet hva problemet er kan du lettere gjøre noe med det. Oftest er det nettopp negative tanker det handler om. Om du vet at du har trent nok, ikke skadet og at du lærte av dine feil forrige gang kommer du ikke å gjøre det igjen. Visualiser nå hvordan du vil at det skal være og slipp ikke den tanken – den kan bære deg langt.

Øvelsesmetode

Se for deg hvordan du ønsker å føle deg når du er ferdig med å trene. Sterk, trøtt og lykkelig når du står i dusjen. Fokuser på den følelsen når det føles tungt å komme seg på trening.

Mål og delmål 

Å jobbe med mål er en annen måte som du kan påvirke treningen med mental trening. Øv på å tenke på de små delmålene og ikke det gigantiske store målet som ligger langt fram. Hjernen er ikke smartere enn at den blir superglad når du har lykkes med å nå et mål, uansett hvor lite målet er. Og når hjernen blir glad belønner den deg med ”feel good”-hormoner.

En vanlig feil er å gi opp før man har begynt. Ekstra vanligt er det når man er i begynnelsen av sin treningsreise. Man stirrer seg blindt på det store målene (løpe en mil, gå ned 10 kilo, løfte 40 kg i benkpress). Det er lett å glemme at de små seirene, som at du faktisk kom deg på trening, at du gikk ut og løp i 15 minutter, at du klarte hele timen uten å behøve ekstra hvile.

Øvelsesmetode

Sett opp et nytt mål hver uke, for eksempel at du skal kunne løpe i 10 minuter uten å måtte gå, at du skal kunne være med på en litt tyngre gruppetime eller at du øker litt vekter i gymmet. Det viktigste er at målet må være målbart slik at du vet når du har klart det.

Heie på seg selv 

Dette er en tredje metode innen mental trening som man kan benytte seg av. Ja, det føles kjemperart i begynnelsen, men av og til trenger hjernen å høre de glade og motiverende ordene at du er sterk, at du er rask og lett. Og er det ingen andre som sier det til deg, så får du gjøre det selv. Du kan fint si det inni deg, du trenger ikke å si det høyt.

Øvelsesmetode

Når det blir tungt under treningsøkten, tenk at du er sterk, at du klarer dette, at det er lett. Eller så får du helt enkelt jage opp deg selv ved å slå deg på lårene eller slå sammen hendene for å finne ekstra styrke. Benytt deg også av visualiseringen her. Hvordan var det nå jeg skulle føle meg etter treningsøken? Nettopp, sterk, trøtt og lykkelig. Unngå å heie på deg selv med negative ord som ”slutt å være så dårlig!” Det gir deg ingenting. Tenk istedet ”Jeg vet at jeg klarer dette!”.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley