Bedre vaner

11 måter du kan holde deg fokusert gjennom hele arbeidsdagen

Din produktivitet kommer til å takk deg!

1. Ta pauser

Det høres kontraproduktivt ut, men det fungerer! Forskning sier at det mest effektive er å jobbe dedikert i en periode, for så å hvile, inntil neste intervall drar i gang. Den magiske formelen ser ut til å være: jobbe i 52 minutter, pause i 17 minutter, osv.

2. Spis sitrus

Bare duften av syrlige frukter, som appelsin og sitron, kan gjøre deg piggere. En appelsin som et mellommåltid dekker dessuten dagsbehovet av C-vitamin som blant annet trengs for huden, sener, ligament og blodårer.

3. Stå oppreist!

Å sitte bom fast i en kontorstol gjennom en lang arbeidsdag er en garantert måte å miste fokus på, både en og to ganger (eller 23!) For ikke å snakke om hvordan kroppen har det av all stillesittingen. Gjør det til en vane å stå opp, minst i noen minutter hver time. Supert om du har et hev-senk-bord, men ellers kan du bare reise deg opp, strekke litt på kroppen, og sette deg igjen. Selv en liten strekk gjør forskjell!

4. Se en dyrevideo

Ikke det at du egentlig trenger en grunn til å se på søte dyr på Youtube, men her er den likevel: Gjør det for din produktivitet! En studie fra 2012 fant at du holder konsentrasjonen lettere dersom du først ser på en søt videosnutt. Snakk om humørspreder!

5. Test 20-20-20-metoden

Menneskehjernen blir lett stresset og overstimulert, så mentale pauser er viktige! Gi toppetasjen en pause ved å teste 20-20-20-metoden: Hvert 20. minutt, stirr på et objekt ca. 5 meter (20 feet) i fra deg, i minst 20 sekunder. Slike pauser minsker anstrengelsen på øynene som du kan få når du stirrer på skjermen over tid.

6. Planlegg et møte kl 15:00

De stressende forberedelsene før det tidlige morgenmøtet er lite hyggelige. Den beste tiden for å ta avgjørelser er, ifølge en studie, kl 15:00 på tirsdager. Det er sent nok på dagen for å gjøre unne andre to-dos før møtet, og du har fortsatt god tid til selve møtet uten at det er for nært arbeidsdagens slutt.

7. Eller enda bedre, planlegg et tur-møte

Mosjon, frisk luft, ingen datamaskiner… Høres ikke det fint ut? Å booke inn et tur-møte booster både din kreativitet og ditt engasjement. Mange store lederere som Facebooks Mark Zuckerberg og Twitters Jack Dorsey er store fan av tur-møter. Dersom du ennå ikke er overbevist, så viser studier at turer kan forbedre både din fysiske og mentale helse dramatisk.

Les også: Mer effektiv på jobben med trening

8. Pust dypt

Pust inn, pust ut, repeter. Dyp pusting er din kropps innebygde stressreduksjon. Det holder med noen få dype åndedrag for å spre litt ro i kroppen. Et avslappet sinn = et produktivt sinn.

Les også: 13 grunner til hvorfor yoga er så bra for deg

9. Steng dine varsler

Pushvarsler og plingende mailbokser er en garantert kilde til distraksjon. Dagens kultur gjør det enkelt å multitaske, noe som også gjøre det vanskelig å avslutte arbeidsoppgaver på en effektiv måte. Små forandringer, som å stenge telefonen og de automatiske mailvarslingene, når du har en stor deadline, kan være til stor hjelp når du trenger å konsentrere deg.

10. Power-nap

Hvem sa at å sove på jobben var uproduktivt? Forskning foreslår at en høneblund på 10-20 minutter kan booste ditt humør, øke kreativiteten og gjøre deg piggere. Det finnes en hel del (amerikanske) bedrifter som oppfordrer dine ansatte å sove på arbeidsplassen, blant annet Google og Huffington post.

11. Legg jobben igjen på jobb

Smartphones og bedre nett-tilgang har visket ut grensen mellom jobb og hjem, og i dag har vi praktisk talt jobben med oss overalt. Men om du konstant mailer og fikser kjappe oppgaver etter kontoret, risikerer du å bli utbrent, samtidig som du blir mindre effektiv når du er på jobb. Prøv å sjekke ut fra jobben når du går for dagen, din produktivitet kommer til å takke deg!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetrening

Henter personlige opplysninger…

Du har allerede et aktivt medlemskap hos oss og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Du har allerede en konto hos Actic og kan derfor ikke benytte deg av Gratis prøvetrening tilbudet. Kontakt ditt treningssenter hvis du har spørsmål om ditt medlemskap!

Skriv inn et gyldig fødselsdato

Du kan dessverre ikke kjøpe medlemskap siden du er under 18 år. Hvis du tar med en forelder eller ansvarlig betaler over 18 år til treningssenteret, hjelper vi deg med å få satt opp et medlemskap.

Actic Norge har 22 treningssentre hvor du kan bli kjent med din nye treningskompis. Vi tilbyr deg 7 dagers prøvetrening helt kostnadsfritt! Du kan trene styrke og kondisjon på senteret eller teste ut en gruppetreningstime. 20 av våre sentre har også basseng som inngår i treningskortet ditt. Velkommen inn!

  • Behandling av personopplysninger

    Vi behandler dine personopplysninger med det formål å administrere din avtale med oss, for å forbedre våre tjenester og for å gjøre at din opplevelse hos oss blir så god som overhode mulig. Les mer om vår personopplysningspolicy og medlemsvilkår.

  • Jeg har lest og akseptert Actic sine vilkår
  • Så starter vi!

Så starter vi!