Bedre Vanor

Forbedre hjernen med trening

Forebygg depresjon på løpebanen

Det at trening motvirker depresjon, stress og angst, det vet du allerede. Det er jo ikke uten grunn at leger for noen år siden begynte å skrive ut trening på resept. Men hadde det ikke vært supert om det gikk an å forebygge stress og depresjon med trening? Så slipper man å havne der til å begynne med. Vet du hva, det går!

Ettersom vår hjerne ikke har forandret seg mye de siste ti tusen årene, er den ikke tilpasset dagens samfunn og det stresset som det innebærer. Hjernen er bygd for å takle raske støt av stress, ikke en konstant stresstilstand som mange av oss lever idag. Vi blir ikke dårlige av at stresshormonet kortisol øker i kroppen, men vi blir dårlige når nivået forblir høyt over lengre tid. Når du trener stiger kortisolnivåene, men etter treningen synker det ned til et lavere nivå enn kroppen din pleier å ha, og du får en rush av feel-good-hormoner som dopamin og endorfin. Dersom du trener regelmessig holdes kortisolnivåene nede.

– Det virker som om fysisk trening lærer kroppen å ikke gå opp i stressnivå selv om du blir stresset av andre grunner, sier Anders Hansen, psykolog og forfattar av boken Hjernesterk. Når du trener fysisk er det mye som skjer i hjernen og i nærmiljøet. Hjernern bokstavelig talt bader i en løsning i skallen, en løsning som på ulike måter blir påvirket av f. eks. blodtrykk og blodsukker, som i sin tur forbedres av trening. Hjernen blir på den måten bedre forberedt og motstandskraftig.

Anders Hansen forteller om en studie som ble utført på barn, der barna som var mye fysisk aktive slettes ikke hadde like høye nivåer av kortisol som andre barn, selv om de ble stresset. De hadde nesten blitt immune mot stress.

Også for oss voksne fungerer trening godt som behandling mot depresjon og stressproblematikk. Vi er skapt for å røre på oss, men vi rører oss kun halvparten så mye som vi gjorde før, samtidig som samfunnet stiller et helt annet krav til oss.

– Se på andre arter, hvordan de har utviklet seg. Om vi skulle følge samme tempo som dem hadde vi fortsatt bodd på savannen. En stor del av våre psykiske problemer kan lindres eller kureres med fysisk aktivitet, og det kan kompensere for at det har gått aldeles for fort fram i vår utvikling og at hjernen ikke har rukket å henge med, sier Anders Hansen.

Dessverre er det ikke slik at vi oppsøker treningsarenaen når hjernen føles overopphetet. Vi løper til psykiatrien for å få en diagnose og kur.

– Tenk om man kunne selge trening i tablettform. Du blir mer intelligent, mer rustet mot stress, og mange andre helsegevinster. Den har ingen bivirkninger og alle data er vitenskapelig bevist. Det hadde blitt verdenst mest solgte pille.

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!