Bedre Vanor

Å ha mål gjør det lettere å bli motivert

Nystart – for mange et flott ord som lukter friskt og sunt. Alle alternativer er åpne, og denne gangen kan du nå hvor langt som helst! Eller? Hvordan bruker det å bli? Holder entusiasmen seg i et par uker for deretter å avta gradvis? Det er veldig vanlig, både etter ferien og ved nyttår. Treningssentrene er stappfulle av mennesker som har bestemt seg for at nå skal det trenes hardt, men når resultatene ikke kommer umiddelbart blir man lei og til slutt legger man skoene på hyllen. 

Hva skal man gjøre for å opprettholde treningen og holde treningsgleden i gang? En god måte er å sette seg mål for treningen.

Mål. Det er et stort ord, men mål behøver ikke bety å løpe maraton, å takle en Ironman, eller en eller annen konkurranse. Lær deg hvordan du kan finne DITT mål. 

Utgå fra deg selv

Målet må være basert på deg og din situasjon. Hvis du aldri har trent tidligere, bør du tenke deg om både en og to ganger før du tenker at maraton kan være er et godt mål. Hvis du vet at det er vanskelig å finne tid til å trene bare en gang i uken, kanskje du ikke bør starte med å sette opp mål som å trene hver dag. Se på deg selv og ditt liv, og sett et mål som er oppnåelig, og dermed også fornuftig. Pass på at det må være litt utfordrende for at det skal føles morsomt.

La målet være målbart

Når har man nådd sitt mål? Hvis å delta i et løp eller på en konkurranse er målet, så er det opplagt når målet er nådd. Dersom du har andre mer diffuse mål kan det være vanskelig å se når det egentlig er nådd. Målet “Jeg vil være sterkere” er uklart. Sett derfor heller opp tydelige mål, som f.eks. “klare 10 push- ups” eller “klare 100 burpees på 10 minutter.” Da kan du hele tiden se at du nærmer deg målet ditt. 

Sett delmål

Å klare det store målet der fremme er veldig morsomt og gøy å satse mot. Men hvis målet er veldig langt unna, er det også lett å miste motivasjonen. Målet kan nesten føles abstrakt hvis det er for langt unna. Derfor bør du dele opp målet i delmål som du kan nå og klappe deg selv på skulderen. Hvis målet er å klare 10 pushups, vær glad for din første. Hvis målet er maraton, bli glad for din første mil. Det er super viktig!

Feire dine seire

Sørg for å faktisk klappe deg på skulderen når du er god. Milepæler og store mål er laget for å bli feiret. Men tenk på at man kanskje ikke alltid bør feire med bløtkake og pizza. Å feire et mål kan bety at du kan se en ekstra episode av din favorittserie eller få egentid til en rolig spasertur.

Hold ut når det blir tøft

Du vil ha perioder hvor alt går på skinner. Det vil føles godt, og du vil få gode resultater. Du vil også få perioder hvor du står i stampe og ikke kommer deg noe sted, og du kanskje føler deg dårlig. Vær tålmodig! Slike platåer kommer alle til, enten det gjelder vekttap eller styrke utvikling. Du må bare holde ut. Dersom det den dårlige perioden ikke går over, kan det være på tide å prøve og endre taktikk. Kanskje er det tid for nye oppgaver og en ny tilnærming for å riste litt liv i kroppen som kan ha blitt litt for vant.

Lykke til!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley

Kostnadsfri prøvetime 

Helt gratis, inviterer vi deg i 60 minutter test trening. Du kan arbeide både i treningsstudioet eller prøv en gruppe øvelse.

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!