Aktiv som nybakt forelder

Slik får du tid til å trene

Det er ikke lett at komme i gang med treningen etter å ha fått barn. Om det var vanskelig å holde et treningsopplegg tidligere så kan det føles helt umulig nå. Det kan til og med være vanskelig å rekke å gå på toalettet så når skal man rekke å trene? Kroppen henter seg inn igjen etter fødselen og de små miraklene tar opp det meste av ens våkne tid.

Men, for de fleste av oss så er trening viktig av en rekke ulike grunner. Derfor anbefaler vi at du starter med en form for trening så fort du kjenner at kroppen din er klar. Sjekk gjerne med helsepersonell om du er usikker på hvor mye kroppen din tåler.

Sliter du med å finne tid til å trene? Sjekk våre forslag som kanskje kan passe for deg og din hverdag!

Stå opp før alle andre

Mange nybakte foreldre sliter med at få tiden til å gå opp. Har du prøvd å trene tidlig på morgenen? Det er vanskelig å komme opp av senga men det kan være den perfekte måten å starte dagen på. Kom opp og tren før partneren din skal på jobb. Det blir så klart lettere om ditt barn sover godt på natten. Forbered treningsbagen kvelden før så blir det mindre å pusle med på morgenen. 20-30 minutters trening kan være nok for å komme i gang og få opp pulsen og frigjøre de der herlige endorfinene som gjør at vi føler oss så bra. Det kommer til å gjøre deg gladere og din dag bedre.

Planlegg inn treningen din

Det er ikke tid for spontanitet nå. Derfor må du planlegge når du skal trene. Da er det også større sannsynlighet for at det skjer. Si til partneren din at han eller hun skal være ansvarlig for barnet og må derfor være hjemme i tide. Forberedelser gjør livet lettere så pakking og planlegging av treningsøkten din er et pluss!

Planlegg treningen din

Dersom du planlegger treningen din i forkant vil den være mer effektiv og av bedre kvalitet. Å dukke opp på treningssenteret uten å vite hva du skal gjøre gir ikke like mye. Det samme gjelder for løping, svømming osv. Bestem deg for et mål og jobb mot det.

Er du ikke trygg nok til å lage ditt eget treningsopplegg kan du finne et program online eller book en time med en personlig trener. Det finnes også apper som gir deg ferdige programmer. Gi ikke opp etter de første gangene. Lær deg hva som ikke fungerte og gjør endringer til neste gang.

 

Få det til å fungere

Dette tipset kommer fra Actics treningskompis Najell. Med deres smarte produkter er det lettere å holde det i gang som nybakt forelder. Hvorfor ikke ta med deg bebisen din på en powerwalk i en smart bæresele. Eller la barnet sove søtt i en SleepCarrier mens du tar en runde på gymmet? Husk at du som Actic-medlem får gode rabatter hos Najell i MyActic!

En personlig trener kjenner deg godt

Personlig trener

Tenk deg å ha en person som kun tenker på hvordan nettopp din trening kan bli morsommere og mer effektiv. Som heier deg frem når du føler deg litt umotivert, og jubler sammen med deg når du når målene dine. Det kan du få hvis du skaffer deg en personlig trener.

Vil du vite mer?

Smiley