Bedre vaner

Unngå «kom i gang»- fellen!

6 steg til et velfungerende treningsliv

Ferien er for lengst over og mange er kanskje allerede tilbake på kontorsstolen igjen. Hva betyr det? Jo, at vi med stormskritt nærmer oss den siste av årets to ”Kom igang”-perioder. Den første er som kjent i januar etter juleferien.

Treningssenteret kommer til å være mer folksomt enn vanlig og mange stresstrener for å jage bort ferieslappheten og eventuelle ekstra kilo. Et par måneder senere vil det være mer glissent igjen da mange atter faller tilbake til det ikke-trenende livet. Og slik fortsetter det helt til januar når man igjen skal komme i gang med treningen. Hvordan kan man holde treningsrutinene vedlike og unngå å falle tilbake?

– Planlegg treningen din etter hvordan treningslivet ditt faktisk kan se ut, og ikke etter hvordan du vil at det skulle kunne se ut. Ser du forskjellen? Kanskje du har lyst til å trene fire ganger i uken, men se på hverdagen din og vurder om det er faktisk er gjennomførbart. Og treningssuget ditt – holder det til fire ganger i uken? Juster ambisjonene og møt deg selv der du er i dag. To ganger i uken holder i begynnelsen. Så kan du eventuelt øke senere når du har fått treningen inn som rutine og når du har startet å like ditt nye liv. Ikke ta deg vann over hodet.

– Gjør noe nå! Ja, nå. Du kan alltid starte med å gjøre 10 knebøy, 10 ryggløft og 10 situps, fem runder. Nå med en gang. Litt er bedre enn ingenting og om du gjør det med en gang så vil du kjenne at terskelen til trening egentlig er veldig lav.

– Vær allsidig og test mange ulike treningsformer. Ja, det er kanskje kjempegøy å løpe eller kjøre en viss gruppetreningstime, men du har mye å vinne på å trene mange ulike ting. For det første trøtner du ikke på treningen like lett. For det andre unngår du skader som lett kan sinke deg i begynnelsen av treningskarriæren din dersom du trener ensidig.

– Få hjelp av en kompis! Helst noen som allerede har en velfungerende treningsrutine. Det bra å begynne sammen, men det er også lett å la rutinene gli ut sammen. Om du henger deg på en kompis som allerede trener får du et godt driv og ikke noen som plutselig heller vil ta en matbit.

– Kjøp nye treningsklær. Oi, så overfladisk! Ja, men faktum er at det kan være lettere å komme seg til gymmet dersom man føler seg litt fresh og fin, enn om man går dit i en utvasket T-skjorte og et par slitte shorts. Og det behøver ikke å koste skjorta. De store kleskjedene har både bra og fine treningskolleksjoner i alle prisklasser.

– Sist men ikke minst: vær bestemt. Både mot deg selv og de som er rundt deg. Når du har planlagt å trene så er det trening som gjelder. La ikke småting i hverdagslivet som kan vente komme i veien for treningen din. Om du skal lykkes med å skape et velfungerende treningsliv må du prioritere treningen.

Kostnadsfri prøvetime

Vi inviterer deg til en kostnadsfri prøvetime på 60 minutter. Du velger om du vil trene i treningsstudioet eller være med på gruppetrening.

 

Kostnadsfri prøvetime

Fyll ut skjemaet for å be om en prøvetime.

Så starter vi!